Identifying  influencers and proposing measures to develop English language teachers in lower secondary schools in the Southeast Region

Mai Huong Vu1, Thi Thanh Xuan Cao2,
1 Postgraduate, University of Saigon, Vietnam
2 Faculty of Education, University of Saigon, Vietnam

Main Article Content

Abstract

In the context of accelerating globalization and international integration, Vietnamese education faces the urgent requirement of comprehensive and fundamental reform, where the development of English teachers at the lower secondary level plays a pivotal role. This study aims to identify influencers on the management of English teacher development in the Southeast region and to propose feasible solutions that meet the requirements of the 2018 General Education Curriculum and the national strategy for enhancing foreign language proficiency. Theoretically, the study contributes to enriching the scientific basis of educational management in the reform context; practically, its findings provide support for educational administrators in planning, policymaking, and organizing professional development for English teachers in line with local needs. Based on quantitative surveys and situational analysis, the study proposes six specific measures: (1) reviewing and evaluating the overall quality of the teaching workforce; (2) developing professional standards for English teachers; (3) designing and implementing teacher development plans; (4) training and professional development aligned with standards; (5) fostering a professional learning culture; and (6) screening, recruiting, and employing teachers in a sustainable manner.

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương Đảng khóa XI. (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Barth, R. S. (1990). Improving schools from within: Teachers, parents, and principals can make a difference. Jossey-Bass.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2014). Khung năng lực ngoại ngữ 6 bậc dùng cho Việt Nam (Thông tư số 01/2014/TT-BGDĐT ngày 24/01/2014).
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2016). Hướng dẫn thực hiện tổ chức, quản lý công tác bồi dưỡng giáo viên tiếng Anh phổ thông (Công văn số 3330/BGDĐT-NGCBQLGD ngày 07/7/2016).
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2017). Hướng dẫn danh mục khung vị trí việc làm và định mức số lượng người làm việc trong các cơ sở giáo dục phổ thông công lập (Thông tư số 16/2017/TT-BGDĐT ngày 12/7/2017).
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông. NXB Giáo dục.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Tiếng Anh (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018).
Crowther, F., Kaagan, S. S., Ferguson, M., & Hann, L. (2002). Developing teacher leaders. Corwin Press.
Dau, D. L. (2020). Professional development of EFL lecturers in Vietnam: A cultural-historical activity theory perspective. Doctoral thesis, Western Sydney University. Western Sydney University ResearchDirect. http://hdl.handle.net/1959.7/uws:57654
Đặng, B. L. (2012). Tập bài giảng “Phát triển đội ngũ nhà giáo và cán bộ quản lý giáo dục”. Hà Nội.
Jusoff, K., Kareem, O., Bing, K., & Awang, M. (2011). Teacher capacity building in teaching and learning: The changing role of school leadership. Academic Leadership: The Online Journal (2003-2012), 9(1), 46. DOI: 10.58809/BKAY8655.
Kareem, O. A., & Khuan, W. B. (2005). Perkembangan Profesional Guru Secara-berterusan: Perspektif Pembangunan Sumber Manusia [Continuous development of profesional teachers: human resource development perspective]. Masalah Pendidikan, 28, 131-142.
Nguyễn, V. Đ., & Phạm, T. T. (2016). Biện pháp nâng cao năng lực đội ngũ giáo viên Tiếng Anh trung học phổ thông ở tỉnh Bà Rịa - Vũng Tàu. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 23, 3-7. https://doi.org/10.52714/dthu.23.12.2016.406
Richards, J. C., & Farrell, T. S. C. (2005). Professional development for language teachers: Strategies for teacher learning. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511667237
Thủ tướng Chính phủ. (2008). Quyết định số 1400/QĐ-TTg ngày 30/9/2008 phê duyệt đề án “Dạy và học ngoại ngữ trong hệ thống giáo dục quốc dân, giai đoạn 2008-2020”.
UNESCO. (2006). Teachers and educational quality: Monitoring global needs for 2015. UNESCO Institute for Statistics.
Vũ, M. H. (2025). Thực trạng phát triển đội ngũ giáo viên tiếng Anh các trường trung học cơ sở Đông Nam Bộ đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 14(01S), 78-91. https://doi.org/10.52714/dthu.14.01S.2025.1539