Building practical trigonometric ratio exercises related to reality to develop mathematical modeling capacity for grade 9 students

Hieu Trung Phan1,2,
1 Vo Viet Tan Secondary schooll, Tien Giang province
2 Post-graduate, Dong Thap University

Main Article Content

Abstract

Mathematical modeling is one of the five components of mathematical communication competence that need to be formed for students. The topic of trigonometric ratios is really promising to promote this competence through real-life problems. The problem posed in teaching is how to build exercises to form and develop in students mathematical modeling ability. This article proposes some pedagogical orientations and builds exercises on trigonometric ratios on calculating the length of the birth line, proving the relationship, calculating angles and applying trigonometric ratios to real problems to develop the ability to make mathematical models for secondary school students.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Đỗ Đức Thái (Chủ biên), Đỗ Tiến Đạt, Phạm Xuân Chung, Nguyễn Sơn Hà, Phạm Sỹ Nam, Vũ Đình Phượng, Nguyễn Thị Kim Sơn, Vũ Phương Thúy, Trần Quang Vính (2018), Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông. Nhà xuất bản Đại học sư phạm.
Phan Đức Chính (Tổng chủ biên), Tôn Thân (chủ biên), Vũ Hữu Bình, Trần Phương Dung, Ngô Hữu Dũng, Lê Văn Hồng, Nguyễn Hữu Thảo (2011). Toán 9 – Tập 1. Nhà xuất bản Giáo dục, Việt Nam.