Current tuition of higher vocational education in Viet Nam

Anh Tuan Phan1,
1 PhD Student, Research Institute of Education Economics and Management, The University of Science and Technology Beijing, Beijing City, China

Main Article Content

Abstract

Cost and solvency are two basic attributes to constitute tuition standards of a training program. However, the tuition of higher vocational education in Vietnam in recent years is low with slow growth, but exceeds students’ solvency, especially for those of low income families. On statistically analyzing 2010–2015 year’s tuition of higher vocational education, this article identifies its internal contradictions and limitations, which are directly impacted by the excessive increase in CPI, but a slow one in GDP per capita and student loan programs limited. Thereby, the article suggests a number of suitable recommendations and solutions. Hopefully, these solutions are practically useful to perfect the tuition issue in question.

Article Details

References

[1]. Cao Shu-Jiang (2014). “Some issues on tuition of Chinese Higher Education”, Journal of China Higher Education Research, (5), pp. 44-48.
[2]. Chính phủ (2010), Nghị định 49/2010/NĐ-CP ngày 14/5/2010 của Chính phủ về miễn, giảm học phí, hỗ trợ chi phí học tập và cơ chế thu, sử dụng học phí đối với cơ sở giáo dục thuộc hệ thống giáo dục quốc dân từ năm học 2010 - 2011 đến năm học 2014 - 2015.
[3]. Thủ tướng Chính phủ (2007), Quyết định số 157/2007/QĐ-TTG ngày 27/9/2007 của Thủ tướng chính phủ về tín dụng đối với học sinh, SV.
[4]. Thủ tướng Chính phủ (2011), Quyết định số 09/2011/QĐ-TTg ngày 30/01/2011 của Thủ tướng Chính phủ về việc ban hành chuẩn hộ nghèo, hộ cận nghèo áp dụng giai đoạn 2011 - 2015.
[5]. Thủ tướng Chính phủ (2013), Quyết định số 1196/QĐ-TTg ngày 19/7/2013 của Thủ tướng Chính phủ về điều chỉnh mức cho vay đối với học sinh, SV.
[6]. Tổng cục Thống kê, Tăng trưởng GDP bình quân đầu người và chỉ số gia tăng CPI 2010 – 2014, www.gso.gov.vn
[7]. Wu Yi-ying (2008), Introduction to Higher Education Economic, Guang Dong Higher Education Publishing House, China.