Some measures to directly develop students’ mathematical reasoning through solving algebra problem complex in Math 10

Văn Khang Nguyễn1, Mai Le Hoang
1 Trường THPT Vĩnh Thuận, Kiên Giang

Main Article Content

Abstract

Developing general mathematical competence as well as reasoning abilities in teaching high school mathematics in particular, plays an important role in meeting the goals of the 2018 General Education Mathematics Program. In this Program, the content of the topic of Algebra problem complex in Math 10 has several concepts applied to solve practical problems. In addition to providing the necessary concepts and tools to solve common counting problems in real life, one of the direct applications is to serve the learning of probability content in the mathematics program. In general, the content of this topic is relatively difficult and quite abstract for grade 10 students. Through the types of exercises on this topic, students have many opportunities to develop general mathematical competences, and mathematical reasoning abilities for students in particular. This article provides orientations and measures to develop mathematical reasoning ability for 10th grade students through teaching and solving Algebra problem complex of Math 10 for teaching improvement, meeting the goals of the 2018 general education program.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 về chương trình Giáo dục phổ thông tổng thể năm 2018.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 về chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán năm 2018.
Cung, T. A., Trần, V. T., Đặng, H. T. (Đồng Chủ biên), Nguyễn, Đ. Đ., Phạm, H. H., Đặng, Đ. H., & Nguyễn, C. G. V. (2022). Sách Bái tập Toán 10 – Tập 2. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Đỗ, Đ. T. (Chủ biên), Đỗ, T. Đ., Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Đỗ, T. Đ., Phạm, S. N., Vũ, Đ. P., Nguyễn, T. K. S., Vũ, P. T., & Trần, Q. V. (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Polya, G. (1997). Giải bài toán như thế nào? (Hồ Thuần, Bùi Tường, biên dịch). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Hà, H. K. (Tổng Chủ biên), Cung, T. A., Trần, V, T., Đặng, H. T. (Đồng chủ biên), Hạ, V. A., Trần, M. C., Nguyễn, Đ. Đ., Phạm, H. H., Đặng, Đ. H., Phan, T. H., Nguyễn, T. K. S., Dương, A. T., & Nguyễn, C. G. V. (2022). Sách giáo khoa Toán 10 – Tập 2. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Hà, H. K. (Tổng Chủ biên), Cung, T. A., Trần, V, T., Đặng, H. T. (Đồng chủ biên), Hạ, V. A., Trần, M. C., Phan, T. H. D., Nguyễn, Đ. Đ., Phạm, H. H., Đặng, Đ. H., Phan, T. H., Nguyễn, T. K. S., Dương, A. T., & Nguyễn, C. G. V. (2022). Sách giáo Viên Toán 10. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Hoàng, P., Hoàng, T. T. L., Vũ, X. L., Phạm, T. T., Đào, T. M. T., & Đặng, T. H. (2020). Từ điển Tiếng Việt. Hà Nội – Đà Nẵng: NXB Đà Nẵng và Trung tâm Từ điển học.
Nguyễn, B. K. (2015). Phương pháp dạy học môn Toán. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Tran, K. (2014). Về mục tiêu môn toán trong trường phổ thông Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 102, tháng 3/2014.
Weinert. F. E. (2001). Concept of competence: a conceptual larification. In D.S.Rychen & L.H.S lganik (Eds).