Some measures to develop mathematic problem-solving competence for high school students via topic “Quadratic inequalities with one unknown - Math 10”
Main Article Content
Abstract
Developing competence in general, problem-solving competence in teaching high school Mathematics in particular is necessary. In the 2018 general education program (Math 10), quadratic inequalities with one unknown is one of the mathematical topics of practical problems. Through these types of exercises, students have the opportunity to solve many situations and problems in mathematics and real-life, thus developing their relevant competences. This article proposes some measures to develop these competences for high school students through teaching solving exercises the topic ‘quadratic inequalities with one unknown - Math 10’.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Teaching on solving problems, Problem-solving competence, Problem-solving competence mathematic, quadratic inequalities with one unknown
References
Đỗ Đức Thái (Chủ biên), Đỗ Tiến Đạt, Phạm Xuân Chung, Nguyễn Sơn Hà, Đỗ Tiến Đạt, Phạm Sỹ Nam, Vũ Đình Phượng, Nguyễn Thị Kim Sơn, Vũ Phương Thúy, Trần Quang Vinh. (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
G. Polya. (1997). Giải bài toán như thế nào? (Hồ Thuần, Bùi Tường, biên dịch). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Hoàng Phê, Hoàng Thị Tuyền Linh, Vũ Xuân Lương, Phạm Thị Thủy, Đào Thị Minh Thu, Đặng Thanh Hòa. (2020). Từ điển Tiếng Việt. Hà Nội – Đà Nẵng: NXB Đà Nẵng và Trung tâm Từ điển học.
Lê Ngọc Sơn, Nguyễn Dương Hoàng. (2020). Một số vấn đề về lí luận và thực hành dạy học môn Toán. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Bá Kim. (2006). Phương pháp dạy học môn Toán. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Ngọc Hà, Nguyễn Văn Thái Bình. (2020). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học trong dạy học giải phương trình bằng phương pháp vectơ ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt kì 1 tháng 5/2020. 98-104.
Phan Anh Tài. (2014). Đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh trong dạy học toán 11 trung học phổ thông. Luận án Tiến sĩ Giáo dục học. Trường Đại học Vinh. Nghệ An.
Phan Thị Tình. (2020). Một số biện pháp phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh trung học phổ thông trong dạy học chỉ đề Tổ hợp và xác suất (Đại số và Giải tích 11). Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt kì 2 tháng 5/2020. 72-75.
Trần Đức Huyên (Chủ biên), Nguyễn Thành Anh, Vũ Thị Thư Hương, Ngô Hoàng Long, Phạm Thị Thu Thủy. 2020. Sách bài tập Toán 10, tập 1, tập 2. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần Nam Dũng (Tổng chủ biên), Trần Đức Huyên (Chủ biên), Nguyễn Thành Anh, Vũ Thị Thư Hương, Ngô Hoàng Long, Phạm Hoàng Quân, Phạm Thị Thu Thủy. 2020. Sách giáo khoa Toán 10, tập 1, tập 2. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
M. L. Wu. (2003). The application of Item Response Theory to measureproblem-solving proficiencies. The University of Melbourne. Melbourne.
Most read articles by the same author(s)
- Cử nhân Van Khang Nguyen, Tiến sĩ Hoang Mai Le, Some measures to directly develop students’ mathematical reasoning through solving algebra problem complex in Math 10 , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Hoang Mai Le, Minh Nguyen Thai, Using Kronecker-Capelli's theorem to solve the exercise on the relative position of analytic geometry , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 10 No. 3 (2021): Natural Sciences Issue (Vietnamese)
- Hoang Mai Le, The jacobson radical types of Leavitt path algebras with coefficients in a commutative unital semiring , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 9 No. 5 (2020): Natural Sciences Issue (English)