Designing STEM activities in teaching Mathematics grade 3
Main Article Content
Abstract
STEM is currently implemented by the Ministry of Education and Training. This approach helps learners connect theory with real life. It also applies: "Strongly change policies, content, and methods of education and vocational training to create human resources capable of accepting new production technology trends, which needs to focus on promoting training in science, technology, engineering and mathematics (STEM), foreign languages and information technology in general education programs". This article builds a process identifying some STEM lessons and experiential activities. Accordingly, the article proposes this approach in teaching Mathematics Grade 3 with specific illustrations. In so doing, it helps teachers more easily implement STEM in elementary schools.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Designing, STEM activities, Mathematics Grade 3
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Tự nhiên và xã hội (ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Công nghệ (ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Mĩ thuật (ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2021). Công văn số 2345/BGDĐT-GDTH ngày 07 tháng 06 năm 2021 về hướng dẫn xây dựng kế hoạch giáo dục nhà trường cấp Tiểu học.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2023). Công văn 909/BGDĐT-GDTH ngày 08 tháng 03 năm 2023 về hướng dẫn xây dựng kế hoạch giáo dục nhà trường cấp tiểu học.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2023). Tài liệu tập huấn triển khai thực hiện giáo dục STEM cấp tiểu học tiếp cận theo chương trình Giáo dục phổ thông 2018. Lâm Đồng.
Đỗ Đức Thái (tổng chủ biên), Đỗ Tiến Đạt (chủ biên), Nguyễn Hoài Anh, Trần Thúy Nga, Nguyễn Thị Thanh Sơn. (2022). Toán 3 (Bộ sách Cánh Diều). NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
Lương Thị Thu Thủy. (2021). Dạy học môn Toán ở tiểu học theo tiếp cận giáo dục STEAM. Tạp chí khoa học Trường Đại học Hồng Đức, 57, 125-135.
Nguyễn Văn Biên, Tưởng Duy Hải (đồng chủ biên), Trần Minh Đức, Nguyễn Văn Hạnh và các cộng sự. (2021). Giáo dục STEM trong nhà trường phổ thông. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Thành Hải. (2019). Giáo dục STEM/STEAM từ trải nghiệm thực hành đến tư duy sáng tạo. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Trẻ.
Thủ tướng chính phủ. (2017). Chỉ thị số 16/CT-TTg ngày 04 tháng 5 năm 2017 Chỉ thị về việc tăng cường năng lực tiếp cận cuộc cách mạng công nghiệp lần thứ 4. Hà Nội.
Most read articles by the same author(s)
- Thi Truc Minh Nguyen, Thi Kieu Nguyen, Measures to organize practical and experiential activities in teaching Mathematics in primary schools , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 11 No. 1 (2022): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Thai Thuy Lam Ha, Tan Duyen Vo, Thi Kieu Nguyen, Teaching Mathematics in English: Applying crucial fundamental tools to support primary students , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 3 (2023): Social Sciences and Humanities Issue (English)
- TS. Thi Kieu Nguyen, Pham Mai Thao Dang, Designing STEM educational topics in teaching Mathematics to 3rd- graders in Da Lat city , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 02S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)