Current development of management staff at secondary schools in Gia Rai town, Bac Lieu province

Huy Hoang Tran1,2, , Hoang Nam 3
1 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Phong Tan Secondary School, Vietnam
3 Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Developing the management staff of secondary schools is not only an urgent task but also a long-term strategic task. A professional management staff will ensure the quality of education, creating a premise for the comprehensive development of students and schools. Therefore, studying this current task in secondary schools in Gia Rai town is essential to help orient the sustainable education development strategy for the locality in the future. Thus, we conducted a survey using questionnaires and in-depth interviews with 145 management staff and teachers in 6 secondary schools in the area. Then, the current development of the management staff was evaluated on planning; appointment, use and transfer; training and fostering; implementing policies and regimes, creating working conditions; inspection and evaluation; We have drawn out the advantages and limitations of the concerned task. The results will help local leaders and principals of Gia Rai town secondary schools, Bac Lieu province find appropriate measures to develop the management staff of secondary schools in the coming time.

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương. (2004). Chỉ thị số 40/2004/CT-TW ngày 15/06/2004 về việc xây dựng, nâng cao chất lượng đội ngũ nhà giáo và cán bộ quản lý giáo dục.
Ban Tổ chức-Ban Chấp hành Trung ương. (2012). Hướng dẫn số 15-HD/BTCTW, ngày 05/11/2012 của Ban Tổ chức Trung ương về công tác quy hoạch cán bộ lãnh đạo, quản lý theo tinh thần Nghị quyết số 42-NQ/TW ngày 30/11/2004 của Bộ Chính trị (khóa IX) và Kết luận số 24-KL/TW ngày 05/6/2012 của Bộ Chính trị (khóa XI).
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2017). Thông tư số 16/2017/TT-BGDĐT của Bộ Giáo dục và Đào tạo: Hướng dẫn danh mục khung vị trí việc làm và định mức số lượng người làm việc trong các cơ sở giáo dục phổ thông công lập.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Thông tư số 14/2018/TT-BGDĐT của Bộ Giáo dục và Đào tạo: Ban hành quy định chuẩn hiệu trưởng cơ sở giáo dục phổ thông.
Bùi, M. H., & Nguyễn, V. B. H. (2019). Quản lý và lãnh đạo nhà trường. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.
Nguyễn , P. C. (2010). Quản lý nhà trường. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.
Nguyễn, T. T. (2023). Thực trạng phát triển đội ngũ cán bộ quản lý các trường trung học cơ sở ở huyện Lộc Ninh, tỉnh Bình Phước. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 12(02S), 109-118. https://doi.org/10.52714/dthu.12.02S.2023.1088.
Phạm, M. G., Đặng, T. T. L., & Huỳnh, T. H. (2017). Thực trạng và giải pháp phát triển đội ngũ cán bộ quản lý các trường trung học phổ thông Tỉnh Đồng Tháp theo chuẩn hiệu trưởng. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 25, 3-9. https://doi.org/10.52714/dthu.25.4.2017.444.
Phạm, M. G., & Nguyễn, T. T. H. (2019). Phát triển đội ngũ cán bộ quản lý trường trung học phổ thông theo chuẩn hiệu trưởng đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 37, 3-9. https://doi.org/10.52714/dthu.37.4.2019.674.
Phùng, Đ. M., & Phan, H. P. (2016). Biện pháp phát triển đội ngũ cán bộ quản lý các trường trung học phổ thông tỉnh Cà Mau trong giai đoạn hiện nay. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 22, 16-21. https://doi.org/10.52714/dthu.22.10.2016.389.
Trần, K. (2012). Những vấn đề cơ bản của khoa học quản lý giáo dục. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.
Trần, K. (2018). Quản lý và lãnh đạo nhà trường hiệu quả. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.