Bird symbol in folk verses of South Vietnam
Main Article Content
Abstract
The symbol of “bird” results from artistic symbolization culturally imprinted with the Southern region. Investigating bird symbol is of scientific and practical significance because partly it provides data for studying linguistic symbols, and partly affirms cultural values of Southern folk verses data. This paper researches symbolic language “bird” in Southern folk verses in terms of the relationship between language-thinking and culture; thereby provides readers with useful messages about Southerners’ lifestyles, spirits, and philosophies via bird symbol.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Symbol, bird, folk verses of South Vietnam.
References
[2]. Lê Mạnh Chiến (2014), “Cớ sao đổi tên chim Én thành chim Nhạn?”, Văn hóa Nghệ An, http://www.vanhoanghean.com.vn/chuyen-muc-goc-nhin-van-hoa/nhung-goc-nhin-van-hoa/co-sao-doi-ten-chim-en-thanh-chim-nhan. Ngày truy cập 20/8/2015.
[3]. Trần Văn Cơ (2007), Ngôn ngữ học tri nhận (ghi chép và suy ngữ), NXB Khoa học Xã hội, Hà Nội.
[4]. Bảo Định Giang, Nguyễn Tấn Phát, Trần Tấn Vĩnh, Bùi Mạnh Nhị (1984), Ca dao dân ca Nam Bộ, NXB Thành phố Hồ Chí Minh.
[5]. Nguyễn Thiện Giáp (2008), Những lĩnh vực ứng dụng của Việt ngữ học, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
[6]. Nguyễn Thị Bích Hà (2014), Nghiên cứu Văn học dân gian từ mã văn hóa dân gian, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
[7]. Đinh Hồng Hải (2014), Nghiên cứu biểu tượng: Một số hướng tiếp cận lý thuyết, NXB Thế giới, Hà Nội.
[8]. Khoa Ngữ Văn, Đại học Cần Thơ (1999), Văn học dân gian Đồng bằng sông Cửu Long, NXB Giáo dục.
[9]. Vương Hồng Sển (2004), Phong lưu cũ mới, NXB Tổng hợp Đồng Nai.
[10]. Trần Ngọc Thêm (1999), Cơ sở văn hóa Việt Nam, NXB Giáo dục.
[11]. Huỳnh Ngọc Trảng (2006), Ca dao dân ca Nam kỳ lục tỉnh, NXB Tổng hợp Đồng Nai.
Most read articles by the same author(s)
- Duy Tùng Dao, Thi Phuong Lam Doan, Fish symbolism in the Southerners’ folk verses , Dong Thap University Journal of Science: No. 14 (2015): Part A - Social Sciences and Humanities