The position of Vietnam apparel textile in global value chains of apparel textile

Thi Thu Trang Trinh

Main Article Content

Abstract

Vietnam apparel textile has affirmed its position and important role in the economy in recent years. Although the export turn-over is high and has been increasing constantly from 2000, the export efficiency is still low. Wide and deep penetration into the global value chain is necessary for the apparel textile industry to improve its competitive capacity in global market. This article presents the nature of the global value chain of apparel textile, and simultaneously points out the steps to take part in this value chain, identify the chain position of Vietnam apparel textile, and then proposes solutions to enhance its present position.

Article Details

References

[1]. Hoàng Xuân Hiệp (2010), “Một số giải pháp nâng cao chất lượng vốn nhân lực của các doanh nghiệp may Việt Nam”, Kinh tế phát triển, (số 161), tr. 20-24.
[2]. Hà Văn Hội (2012), “Chuỗi giá trị xuất khẩu dệt may của Việt Nam: Những bất lợi, khó khăn và biện pháp đối phó”, Kinh tế và Kinh doanh Đại học Quốc gia Hà Nội, (số 28), tr. 1-11.
[3]. Phòng Nghiên cứu Phát triển thị trường (2013), Bản tin ngành hàng dệt may, Cục Xúc tiến thương mại, Hà Nội.
[4]. Raphael Kaplinsky, Mike Morris (2011), Sổ tay nghiên cứu chuỗi giá trị, NXB Fulbright, Thành phố Hồ Chí Minh.
[5]. Nguyễn Ngọc Sơn (2008), “DMVN thời kỳ hậu WTO: thực trạng và giải pháp”, Tạp chí Kinh tế & Dự báo, (11), tr. 42-47.
[6]. Trần Văn Tùng (2007), Thay đổi công nghệ để tham gia mạng lưới sản xuất toàn cầu, NXB Thế giới, Hà Nội.
[7]. Trương Hồng Trình, Nguyễn Thị Bích Thu, Nguyễn Thanh Liêm (2010), “Tiếp cận chuỗi giá trị cho việc nâng cấp ngành DMVN”, Khoa học và công nghệ Đại học Đà Nẵng, số 2(37), tr. 158-168.