Managing cipo model cooperations with enterprises at vocational education and training institutions meeting the current labor market

Xuân Tạo Nguyễn1,
1 Trường trung cấp nghề Diên Khánh

Main Article Content

Abstract

Cooperation between vocational education and training (VET) institutions and enterprises is an inevitable trend in the context of 4.0 industrial revolution and international integration. Addressing this regard based on the current situation, the paper proposes management measures for CIPO model cooperation with enterprises at VET institutions in the South Central Coast region. Comprehensive quality cooperation from input, process, output, and adaptability of VET institutions and enterprises with social context is essential to ensure that the trained workforce meets the requirements of enterprises and current labor market.  

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương (2023). Chỉ thị số 21/CT-TW ngày 04/5/2023, về tiếp tục đổi mới, phát triển và nâng cao chất lượng giáo dục nghề nghiệp đến năm 2030, tầm nhìn đến năm 2045.
Bộ Lao động Thương binh và Xã hội (2017d). Thông tư số 15/2017/TT- BLĐTBXH ngày 08/6/2017 về việc qui định tiêu chí, tiêu chuẩn kiểm định chất lượng giáo dục nghề nghiệp.
Hofmann C., Savadogo B., Zelenka M., and Okolo W.L.A, (2022). How to strengthen informal apprenticeship systems for a better future of work?. Lessons learned from comparative analysis of country cases, ILO Working Paper (Geneva, ILO). Truy cập từ https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/---emp_ent/documents/publication /wcms_837761.pdf.
Maughan, C. (2012). Monitoring and evaluating social impacts in Australia. Truy cập từ https://apo.org.au/sites/default/files/resource-files/2012-05/apo-nid75091.pdf.
Nguyễn Ngọc Trang. (2018). Vận dụng mô hình CIPO để đổi mới trong quản lí hợp tác giữa nhà trường với doanh nghiệp nhằm đào tạo đáp ứng yêu cầu thị trường lao động. Tạp chí Giáo dục, số 429 (Kì 1 - 5/2018).
Nguyễn Văn Quang, Phạm Thị Thùy Linh. (2021). Cơ hội và thách thức đối với nguồn nhân lực chất lượng cao của Việt Nam trong bối cảnh phát triển của ngành Kinh tế số. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Ngoại ngữ - Tin học Thành phố Hồ Chí Minh, 6(3), 14-21.
OECD. (2022). Preparing vocational teachers and trainers: Case studies on entry requirements and initial training. Truy cập từ https://read.oecd-ilibrary.org/education/preparing-vocational-teachers-and-trainers_476f0779-en#page1.
Phạm Tùng Lâm. (2017). Quản lý đào tạo lao động Việt Nam đi làm việc ở nước ngoài trong bối cảnh hội nhập quốc tế. Luận án tiến sĩ Quản lý giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Phan Trần Phú Lộc. (2017). Quản lý liên kết đào tạo cao đẳng nghề đáp ứng nhu cầu nhân lực của các khu công nghiệp tại tỉnh Bình Dương. Luận án tiến sĩ Quản lý giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Phan Văn Kha. (2007). Giáo trình quản lí nhà nước về giáo dục. Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Qiong M. (2019). Curriculum design and implementation based on the training mode of school enterprise cooperation - Take the "Heart of Service" and "Future Leaders" Courses as an example. Atlantis Press, vol 351, 755-758.
Quốc hội . (2014). Luật số 74/2014/QH13 ngày 27 tháng 11 năm 2014, Quy định về hệ thống giáo dục nghề nghiệp; tổ chức, hoạt động của cơ sở giáo dục nghề nghiệp; quyền và nghĩa vụ của tổ chức, cá nhân tham gia hoạt động giáo dục nghề nghiệp.
Scheerens, J. (2004). Review of school and instructional effectiveness research. Paper commissioned for the EFA Global Monitoring Report 2005, The Quality Imperative. Truy cập từ http://unesdoc.unesco.org/imag es/0014/001466/146695e.pdf.
Tổ chức Lao động Quốc tế và Viện Khoa học Lao động và Xã hội. (2022). Xu hướng Lao động và Xã hội Việt Nam 2020, triển vọng đến 2030. Truy cập từ https://ilo.org/wcmsp5/gro ups/public/---asia/---ro-bangkok/---ilo-hanoi/documen ts/publication/wcms_837243.pdf.
Vroonhof P. và cs. (2017). Business cooperating with vocational education and training providers for quality skills and attractive futures. Truy cập từ http://dx.doi.org/ 10.1787/9 789264204256-en.
Woldeyohanis Y. A., (2023). Cooperative training as a means of school to work transition in Addis Ababa. International Journal of Vocational Education and Training Research, Vol. 9, No. 2, 2023, 25-32.