Developing the ability to read and understand artistic texts for grade 3 students in Cao Lanh city, Dong Thap province

Duc Hung Tran1, Thi Kim Anh Pham2, , Le Hong Tuoi Dang2
1 Faculty of Primary Education - Preschool, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 8700000, Viet Nam
2 Student, Faculty of Primary Education - Preschool, Dong Thap University, Cao Lanh 8700000, Viet Nam

Main Article Content

Abstract

Reading and understanding artistic texts is one of the important contents in teaching Vietnamese in general and teaching Vietnamese 3 in particular. Vietnamese Textbook 3 was compiled according to the 2018 General Education Program, shifting from imparting knowledge to helping students comprehensively develop qualities and abilities. However, the curent reality of teaching Vietnamese for grade 3 today still has some shortcomings, including teachers are not yet bold in using many methods and questions to learn about the lesson contents of the textbook used. In addition, 3rd grade students appear to use many sentences incorrectly, being unable to express complete ideas in communication. They also seem uninterested in learning to read and understand artistic texts, and nor are they bold in communication. Based on an overview of theoretical issues on the ability to read and understand artistic texts and surveying the current status of teaching reading and understanding of artistic texts of teachers and students, the article proposes some strategies for improvement. This study is aimed to contribute to supporting teachers; besides, students can read and understand texts better.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Đặng, T. H. (2012). Năng lực và giáo dục theo tiếp cận năng lực. Tạp chí Quản lí giáo dục, số 43 (tháng 12), 18-26.
Hoàng, P. (1996). Từ điển tiếng Việt. Đà Nẵng: NXB Đà Nẵng.
Lê, B. H, Trần, Đ. S & Nguyễn, K. P (2000). Từ điển thuật ngữ văn học. Đại học Quốc gia Hà Nội.
Lê, P. N. (2001). Dạy học Tập đọc ở tiểu học. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, H. H. (2016). Hướng dẫn dạy học theo định hướng phát triền năng lực học sinh tiểu học. Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn, H. H. (2018). Ngữ văn và dạy học Ngữ văn trong trường phổ thông. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, T. H. (2017). Rèn kĩ năng đọc hiểu cho học sinh lớp 4 và lớp 5. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, T. L. K. (Chủ biên, 2022). Sách giáo khoa Tiếng Việt 3 (tập 1, tâp 2) (Bộ sách Chân trời sáng tạo). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Tố, H. (1973). Xây dựng một nền văn nghệ lớn xứng đáng với nhân dân ta, với thời đại ta. Hà Nội: NXB Văn học.
Trần, Đ. S. (2018). Môn Ngữ văn và dạy học Ngữ văn trong trường phổ thông. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.