The narrative time in Nguyen Khai’s novelettes after 1975

Thi Thu Ha Ho1
1 Dong Thap University

Main Article Content

Abstract

In Nguyen Khai’s novelettes after 1975, the time was expressed in reverse chornology, co-existing and linear narrative time in which the skills of collaborating and intercalating time were the distinctive features of Nguyen Khai’s works, bringing the modernity to his novelettes. In addition, the skills of processing time proved Nguyen Khai’s flexibility of narrating art, his dynamic and keen intelligence in approaching new styles. Hence, it can be seen clearly that the inheritance of the art of narating from the predeccesors and the ways of approaching new  narrating styles under Nguyen Khai’s talented pen has formed his own distinctive mannerism.

Article Details

References

[1]. M. Bakhtine (Phạm Vĩnh Cư dịch) (1992), Lí luận và thi pháp tiểu thuyết, Bộ Văn hóa Thông tin và Thể thao, Trường viết văn Nguyễn Du, Hà Nội.
[2]. Đặng Anh Đào (1995), Đổi mới nghệ thuật tiểu thuyết phương Tây hiện đại, NXB Giáo dục.
[3]. Nguyễn Thái Hòa (2000), Những vấn đề thi pháp của truyện, NXB Giáo dục, Hà Nội.
[4]. Nguyễn Khải (1993), Một thời gió bụi, NXB Lao động.
[5]. Nguyễn Khải (1993), Vị sư già chùa Thắm và ông đại tá về hưu, NXB Văn nghệ TP Hồ Chí Minh.
[6]. Nguyễn Khải (1996), Truyện ngắn chọn lọc, NXB Hội Nhà văn.
[7]. Nguyễn Khải (Ngô Vĩnh Bình và Nguyễn Đức Quang tuyển chọn) (1996), Truyện ngắn Nguyễn Khải, NXB Hội Nhà văn, Hà nội.
[8]. Trần Đình Sử (1998), Giáo trình dẫn luận thi pháp học, NXB Giáo dục, Hà Nội