Discovery-based teaching on arithmetic 
and operations in grade 1 Mathematics

Thi Kim Chau Pham1, , Kim Anh Nguyen2
1 Faculty of Primary and Preschool Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Post-graduate student, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Discovery-based teaching is one of the trends contributing to the goal of teaching innovation under the 2018 General Education Program. Based on theoretical and practical research, the article proposes a process of this approach to Numbers and Calculations in grade 1. When students discover new knowledge under the guidance of teachers, they not only master the knowledge but also develop logical thinking and problem-solving skills, creating a positive and proactive learning environment. Students have the opportunity to access knowledge naturally, while creating a solid foundation for learning mathematics in higher grades.

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương Đảng. (2024). Kết luận số 91-KL/TW ngày 12 tháng 8 năm 2024 tiếp tục thực hiện Nghị quyết số 29-NQ/TW, ngày 04/11/2013 của Ban Chấp hành Trung ương Đảng khoá XI về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hoá, hiện đại hoá trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế. Hà Nội, Việt Nam.
Bloom, B. S. (Chủ biên). (2019). Phân loại mục tiêu giáo dục: Lĩnh vực nhận thức (Nguyễn Công Khanh & Nguyễn Thị Mỹ Lộc dịch). Hà Nội: Nhà xuất bản Đại học Quốc gia Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo). Hà Nội, Việt Nam.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2020). Công văn số 2345/BGDĐT-GDTH ngày 7 tháng 6 năm 2020 về việc hướng dẫn xây dựng kế hoạch giáo dục của nhà trường cấp tiểu học. Hà Nội, Việt Nam.
Bùi, L. T. N., & Khuu, V. T. (2020). Inquiry-based learning: An effective approach to teaching science aiming to develop students’ competencies. Vietnam Journal of Education, 4(1), 61-68.
Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins, effectiveness, and applications. Colorado Springs, CO: BSCS.
Dương, G. T. H. (2017). Dạy học khám phá theo mô hình 5E - một hướng vận dụng lí thuyết kiến tạo trong dạy học ở tiểu học. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 62(4), 112-121.
Lê, V. T. (2016). Vận dụng phương pháp dạy học khám phá trong dạy học môn Toán ở tiểu học. Tạp chí Giáo dục, (Số đặc biệt tháng 6), 45-47.
National Research Council. (2000). Inquiry and the National Science Education Standards: A Guide for Teaching and Learning. Washington, DC: The National Academies Press.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2020). Back to the future of education: Four OECD scenarios for schooling. OECD Publishing.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2022). The future of education and skills 2040: OECD learning compass 2030 - A series of concept notes. OECD Publishing.
Phạm, T. K. C., & Bùi, T. P. L. (2024). Vận dụng dạy học khám phá vào nội dung Số và phép tính phát triển năng lực toán học cho học sinh lớp 2. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 306(1), 42-44.
Piaget, J. (2008). Tâm lý học và giáo dục học. Hà Nội: Nhà xuất bản Giáo dục.
Trần, N. D. (Tổng chủ biên), & Khúc, T. C. (Chủ biên). (2020). Toán 1 - Bộ sách Chân trời sáng tạo. Hà Nội: Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.
Vygotsky, L. S. (1997). Tư duy và ngôn ngữ (Nguyễn Đức Minh dịch). Hà Nội: Nhà xuất bản Giáo dục.