Discovery-based teaching on arithmetic
and operations in grade 1 Mathematics
Main Article Content
Abstract
Discovery-based teaching is one of the trends contributing to the goal of teaching innovation under the 2018 General Education Program. Based on theoretical and practical research, the article proposes a process of this approach to Numbers and Calculations in grade 1. When students discover new knowledge under the guidance of teachers, they not only master the knowledge but also develop logical thinking and problem-solving skills, creating a positive and proactive learning environment. Students have the opportunity to access knowledge naturally, while creating a solid foundation for learning mathematics in higher grades.
Keywords
Arithmetic and operations, Grade 1 Mathematics, Process, Teaching to discover
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bloom, B. S. (Chủ biên). (2019). Phân loại mục tiêu giáo dục: Lĩnh vực nhận thức (Nguyễn Công Khanh & Nguyễn Thị Mỹ Lộc dịch). Hà Nội: Nhà xuất bản Đại học Quốc gia Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo). Hà Nội, Việt Nam.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2020). Công văn số 2345/BGDĐT-GDTH ngày 7 tháng 6 năm 2020 về việc hướng dẫn xây dựng kế hoạch giáo dục của nhà trường cấp tiểu học. Hà Nội, Việt Nam.
Bùi, L. T. N., & Khuu, V. T. (2020). Inquiry-based learning: An effective approach to teaching science aiming to develop students’ competencies. Vietnam Journal of Education, 4(1), 61-68.
Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins, effectiveness, and applications. Colorado Springs, CO: BSCS.
Dương, G. T. H. (2017). Dạy học khám phá theo mô hình 5E - một hướng vận dụng lí thuyết kiến tạo trong dạy học ở tiểu học. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 62(4), 112-121.
Lê, V. T. (2016). Vận dụng phương pháp dạy học khám phá trong dạy học môn Toán ở tiểu học. Tạp chí Giáo dục, (Số đặc biệt tháng 6), 45-47.
National Research Council. (2000). Inquiry and the National Science Education Standards: A Guide for Teaching and Learning. Washington, DC: The National Academies Press.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2020). Back to the future of education: Four OECD scenarios for schooling. OECD Publishing.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2022). The future of education and skills 2040: OECD learning compass 2030 - A series of concept notes. OECD Publishing.
Phạm, T. K. C., & Bùi, T. P. L. (2024). Vận dụng dạy học khám phá vào nội dung Số và phép tính phát triển năng lực toán học cho học sinh lớp 2. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 306(1), 42-44.
Piaget, J. (2008). Tâm lý học và giáo dục học. Hà Nội: Nhà xuất bản Giáo dục.
Trần, N. D. (Tổng chủ biên), & Khúc, T. C. (Chủ biên). (2020). Toán 1 - Bộ sách Chân trời sáng tạo. Hà Nội: Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.
Vygotsky, L. S. (1997). Tư duy và ngôn ngữ (Nguyễn Đức Minh dịch). Hà Nội: Nhà xuất bản Giáo dục.
Most read articles by the same author(s)
- Thi Kim Chau Pham, Developing 4th grade students’ mathematical reasoning competencies through teaching Mathematics , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 01S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Kim Chau Pham, Van Be Nguyen, Teaching the topics related to arithmetic and operations in 5th Grade Mathematics oriented to developing the competency of mathematical thinking and argument , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 10 No. 6 (2021): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Thi Kim Chau Pham, Kim Suong Dang, Training reverse thinking for 4th grade students through mathematical problem-solving activities: some pedagogical measures , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 05S (2025): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)