The current use of mathematics learning tools and materials among third - grade students in Geometry and Measurement at selected primary schools in Cao Lanh ward, Dong Thap province

Nguyen Dinh Huynh Nhu Nguyen1, Thanh Sang Phan 1, Duy Cường Lê2,
1 Sinh viên, Khoa Giáo dục Tiểu học - Mầm non, Trường Sư phạm, Trường Đại học Đồng Tháp, Việt Nam
2 Khoa Giáo dục Tiểu học - Mầm non, Trường Sư phạm, Trường Đại học Đồng Tháp

Main Article Content

Abstract

This study examines the current use of mathematics learning tools and materials by third-grade students in the areas of Geometry and Measurement at selected primary schools in Cao Lanh Ward, Dong Thap Province. Employing surveys, interviews, and classroom observations, the research analyzes the extent, frequency, usage practices, and pedagogical effectiveness of these tools in supporting students’ mathematical learning. Findings reveal that while most students have been introduced to basic mathematics learning tools, their practical application in learning activities and problem-solving remains limited. Based on these findings, the study puts forward several pedagogical recommendations to improve the effective integration of learning tools and materials in teaching Geometry and Measurement, thereby fostering students' competency in utilizing educational resources in mathematics

Article Details

References

Artigue, M. (2002). Learning mathematics in a CAS environment: The genesis of a reflection about instrumentation and the dialectics between technical and conceptual work. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 7, 245–274. https://doi.org/10.1023/A:1022103903080
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of instruction. Harvard University Press. https://doi.org/10.1126/science.152.3719.193
Castillo, E. R., León, J. A. M., Celiz, E. B., & Jara Alarcón, T. J. (2025). Technological tools used in mathematical thinking at the university level: A systematic review. Journal of Educational and Social Research. https://doi.org/10.36941/jesr-2025-0043
Lê, H. H. (2008). Thiết bị dạy học và ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học đại học. NXB Đại học Sư phạm.
Lê, T. C. N. (2020). Dạy học yếu tố hình học ở tiểu học theo hướng phát triển năng lực tư duy và lập luận Toán học cho học sinh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, (Số 32 tháng 8/2020), 37 – 42. http://vjes.vnies.edu.vn/sites/default/files/bai_so_8_-_so_32_2020_0.pdf
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
Nguyễn, B. K. (2015). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, C. T., & Đỗ, V. C. (2022). Bồi dưỡng năng lực sử dụng công cụ, phương tiện học Toán cho học sinh thông qua dạy học nội dung Hình học lớp 6. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam. http://vjes.vnies.edu.vn/sites/default/files/khgdvn_-_vol18_-_is04_-_no08-50-54.pdf.
Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21(5), 509–523. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.03.006
OECD. (2019). PISA 2018 assessment and analytical framework. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b25efab8-en
Rodríguez Jiménez, C., de la Cruz Campos, J. C., Campos Soto, M. N., & Ramos Navas Parejo, M. (2023). Teaching and learning mathematics in primary education: The role of ICT—A systematic review of the literature. Mathematics, 11(2), 272. https://doi.org/10.3390/math11020272
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
Tô, X. G. (1998). Phương tiện dạy học. NXB Giáo dục.
Trần, T. N. (2022). Một số vấn đề về sử dụng đa phương tiện trong dạy học môn Toán ở trường Tiểu học (Chương trình 2018). Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam. http://vjes.vnies.edu.vn/sites/default/files/khdg_tap_18-so07_nam_2022-35-39.pdf
Vũ, Q. C. (2019). Thiết kế bài soạn môn Toán phát triển năng lực học sinh tiểu học. NXB Đại học Sư phạm.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes (M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner & E. Souberman, Eds. & Trans.). Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4
Yeh, Y. F., Chan, K. K. H., & Hsu, Y. S. (2021). Toward a framework that connects individual TPACK and collective TPACK: A systematic review of TPACK studies investigating teacher collaborative discourse in the learning by design process. Computers & Education, 171, 104238. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104238