Designing stem units in “heat” – 10th-grade physics to foster students’ problem-solving competencies

Nguyen Bao Nguyen Quach1, Hoang Anh Nguyen2, Duc Dung Nguyen3
1 Hue University of Education
2 Dong Thap University
3 The University of Danang - University of Science and Education

Main Article Content

Abstract

Problem-solving competency is one of the necessary human competencies in the rapidly changing world. Therefore, students should be facilitated to develop problem-solving skills throughout the learning process. In addition, STEM-oriented teaching helps students apply their knowledge of Science, Technology, Engineering, and Math to solve practical problems. This is a powerful tool to potentially foster problem-solving competencies and orient future careers. This article presents some STEM units in teaching “Heat” (10th-Grade Physics) to promote these competencies among students.

Article Details

References

[1]. Lương Duyên Bình (Tổng chủ biên kiêm chủ biên), Vật lí 10, NXB Giáo dục.
[2]. Bộ Giáo dục và Đào tạo (2017), Chương trình giáo dục phổ thông, chương trình tổng thể, Hà Nội, ngày 26 tháng 12 năm 2018.
[3]. Nguyễn Thanh Nga (Chủ biên) (2017), Thiết kế và tổ chức chủ đề giáo dục STEM cho học sinh trung học cơ sở và trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
[4]. A.V.Pêtrôpxki (1982), Tâm lí học lứa tuổi và tâm lí học sư phạm, Tập 1, NXB Giáo dục, Hà Nội.
[5]. PISA 2012 assessment and analytical framework.
[6]. Nguyễn Cảnh Toàn, Lê Hải Yến (2011), Xã hội học tập, học tập suốt đời và các kỹ năng tự học, NXB Dân Trí.
[7]. Phan Đồng Châu Thủy, Nguyễn Thị Ngân (2017), “Xây dựng thang đo và bộ công cụ đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh qua dạy học dự án”, Tạp chí khoa học giáo dục, Tập 14 (số 04), tr. 99-109, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
[8]. Đỗ Hương Trà (Chủ biên), Nguyễn Văn Biên, Tưởng Duy Hải, Phạm Xuân Quế, Dương Văn Quý (2019), Dạy học phát triển năng lực môn Vật lí trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.