Designing stem units in “heat” – 10th-grade physics to foster students’ problem-solving competencies
Main Article Content
Abstract
Problem-solving competency is one of the necessary human competencies in the rapidly changing world. Therefore, students should be facilitated to develop problem-solving skills throughout the learning process. In addition, STEM-oriented teaching helps students apply their knowledge of Science, Technology, Engineering, and Math to solve practical problems. This is a powerful tool to potentially foster problem-solving competencies and orient future careers. This article presents some STEM units in teaching “Heat” (10th-Grade Physics) to promote these competencies among students.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Foster competence, problem-solving competence, STEM education, heat
References
[2]. Bộ Giáo dục và Đào tạo (2017), Chương trình giáo dục phổ thông, chương trình tổng thể, Hà Nội, ngày 26 tháng 12 năm 2018.
[3]. Nguyễn Thanh Nga (Chủ biên) (2017), Thiết kế và tổ chức chủ đề giáo dục STEM cho học sinh trung học cơ sở và trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
[4]. A.V.Pêtrôpxki (1982), Tâm lí học lứa tuổi và tâm lí học sư phạm, Tập 1, NXB Giáo dục, Hà Nội.
[5]. PISA 2012 assessment and analytical framework.
[6]. Nguyễn Cảnh Toàn, Lê Hải Yến (2011), Xã hội học tập, học tập suốt đời và các kỹ năng tự học, NXB Dân Trí.
[7]. Phan Đồng Châu Thủy, Nguyễn Thị Ngân (2017), “Xây dựng thang đo và bộ công cụ đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh qua dạy học dự án”, Tạp chí khoa học giáo dục, Tập 14 (số 04), tr. 99-109, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
[8]. Đỗ Hương Trà (Chủ biên), Nguyễn Văn Biên, Tưởng Duy Hải, Phạm Xuân Quế, Dương Văn Quý (2019), Dạy học phát triển năng lực môn Vật lí trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
Most read articles by the same author(s)
- Thiet Truong Pham, Thai Thuy Le Ha, Hoang Anh Nguyen, Teaching mechanical topics in STEM educational orientation , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 01S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Hoang Anh Nguyen, Tự tạo thí nghiệm hỗ trợ dạy học vật lí ở trường phổ thông , Dong Thap University Journal of Science: No. 6 (2013): Part A - Social Sciences and Humanities