Current situation of environmental education management for children in preschools in Binh Chanh District, Ho Chi Minh City

Thi Kim Khuyen Vo1, Ngoc Thach Phan2,
1 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Foreign Languages Falculty, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Today, environmental issues and pollution are receiving increasing public attention, especially among educators. As early childhood education places greater emphasis on fostering sustainable awareness and behavior in young children, the management of environmental education activities plays a crucial role in enhancing implementation quality in educational institutions. This study employs a survey combined with in-depth interviews to examine the current management of environmental education activities for children in preschools in Binh Chanh District, Ho Chi Minh City. Data were collected from 120 participants, including 30 administrators and 90 teachers from both public and non-public preschools. Semi-structured interviews with 4 administrators and 6 teachers were conducted to further clarify underlying causes, challenges, and conditions affecting practical implementation. The findings indicate that current management practices are at a fairly good level while revealing several limitations in performing key management functions. These results provide practical evidence for administrators to propose improvement measures, thereby enhancing the effectiveness of environmental education in early childhood settings.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2020). Quyết định số 2262/QĐ-BGDĐT, ngày 06 tháng 8 năm 2020, về việc phê duyệt danh mục nhiệm vụ giáo dục bảo vệ môi trường của Bộ Giáo dục và Đào tạo để đưa ra tuyển chọn thực hiện từ năm 2021.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2021). Văn bản hợp nhất 01/VBHN-BGDĐT, Thông tư ban hành Chương trình giáo dục mầm non. Ngày 13 tháng 4 năm 2021.
Bùi T. T. T., & Nguyễn T. H. T. (2020). Đánh giá hoạt động giáo dục bảo vệ môi trường cho trẻ mầm non trên địa bàn phường Phú Diễn, quận Bắc Từ Liêm, thành phố Hà Nội. Tạp chí Khoa học Tài nguyên và Môi trường, 34, 55-67.
Đặng, U. P., & Đặng, V. S. (2025). Giáo dục tích hợp theo chủ đề ở trường mầm non: Thực trạng và đề xuất từ nghiên cứu tại phường Đông Ngạc, thành phố Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 9), 198–204. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4219
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). (2023). Climate Change 2023: Synthesis report. IPCC. Truy cập từ https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-cycle.
Koontz, H., O'Donnell, C., & Godaert, P. (1955). Principles of management (p. 81). New York: McGraw-Hill.
Hill, C. W., & McShane, S. L. (2008). Principles of management. McGraw-Hill Education.
Lê, T. K. A. (2021a). Quản lý hoạt động giáo dục bảo vệ môi trường cho trẻ mẫu giáo ở trường Thực hành Sư phạm Mầm non Hoa Hồng. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, Tập 10, Số 6, 2021, 77-84.
Lê, T. H. (2021b) Tổng quan các nghiên cứu liên quan đến hoạt động giáo dục bảo vệ môi trường. Tạp chí Khoa học Quản lý giáo dục. Số 02(30), tháng 6 – 2021. Truy vấn từ https://sti.vista.gov.vn/publication/download/321282-6be17773e5515fa869ac7cec28a02c29.html
Nguyễn, Q. Chí, & Nguyễn, T. M. Lộc. (2008). Giáo trình quản lý giáo dục. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, A. T. (2014). Tâm lí học lứa tuổi mầm non. NXB. Đại học Sư phạm.
Nguyễn, D. L., Nguyễn X. A., & Vũ T. P. T. (2023) Những nghiên cứu về mô hình, khung đánh giá hiệu quả hoạt động giáo dục bảo vệ môi trường trong nhà trường phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 23(16), 34-39. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/848/583
Nguyễn, T. H. T. (2025). Nguy cơ ô nhiễm môi trường không khí, nước và chất thải rắn tại các cụm công nghiệp tỉnh Hà Nam và đề xuất giải pháp giảm thiểu. Tạp chí Môi trường, số Chuyên đề Tiếng Việt II/2025.
Ngô, T. M. U. (2023). Thực trạng quản lý hoạt động giáo dục bảo vệ môi trường cho trẻ mẫu giáo ở các trường mầm non thành phố Thủ Đức, thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, Quản lý Giáo dục, Tập 2, Số 281. (January 2023). Truy vấn từ https://vjol.info.vn/index.php/tctbgd/article/view/85754/72967
Quốc hội. (2020). Luật Bảo vệ môi trường số 72/2020/QH14 ngày 17 tháng 11 năm 2020.
Trần, H. U. (2015). Giáo dục môi trường cho trẻ thông qua các hoạt động tại trường mầm non. Tạp chí Đại học Đồng Tháp. Tap chí Khoa học số16 (11-2015).
Trần, K. (2008). Những vấn đề cơ bản của quản lý giáo dục. Hà Nội: NXB Giáo dục.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2021). Education for sustainable development: A roadmap. UNESCO. Truy cập từ https://unesdoc.unesco.org](https://unesdoc.unesco.org.
United Nations Environment Programme (UNEP). (2022). Making peace with nature: A scientific blueprint to tackle the climate, biodiversity and pollution emergencies. UNEP. Truy cập từ https://www.unep.org](https://www.unep.org.
World Health Organization (WHO). (2022). Air pollution. Truy cập từ https://www.who.int/health-topics/air-pollution.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>