Cforming cognitive creativeness competency for high school students through writing critical essays

Quang Hung Nguyen1, , Thi Kim Dung Phan2
1 Hoa Binh High School, Ho Chi Minh City, Vietnam
2 Nguyen Chi Thanh High School, Gia Lai, Vietnam

Main Article Content

Abstract

In modern point of view, teaching should focus on "awakening" the learners' self-consciousness, activeness, flexibility, creativity, etc. to change cognitive thinking. At high school education and for teaching critical essays in particular, teachers need to "awaken" and form learners’ cognitive creativeness competency - the comprehensively integrated one of creating knowledge and skills; constructive thinking; adjusting attitudes and behaviors, etc. In critical-essay instruction, teachers have many ways to form this competency for learners such as focusing on building "background" knowledge and skills; associating the training of writing skills with awakening and developing cognitive creativeness competency; changing models in practising critical-essay writing, and so on.

Article Details

References

Đỗ, N. T., & Nguyễn, T. T. H. (2010). Dạy và học nghị luận xã hội. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Huỳnh, M. N. (sưu tầm). STT Thất bại, Danh ngôn và 70 câu nói hay về sự thất bại ý nghĩa. Ô cửa sổ, Truy cập từ https://ocuaso.com/stt-danh-ngon/stt-that-bai-danh-ngon-70-cau-noi-hay-ve-su-that-bai-y-nghia.html.
Maxwell, J. C. (2015). Cách tư duy khác về thành công. NXB Lao động - Xã hội.
Mebrien., & Brandt. (1997). Constructivist learning environments: case studies in instructional design. Englewood Cliffs, New Jersey: Educational Technology Publications.
Nguyễn, Q. H. (2014). Những định hướng giúp học sinh trung học phổ thông rèn luyện kỹ năng lập luận trong bài làm văn NLXH. Tạp chí Khoa học Đại học Hồng Đức, 22, 24-29.
Nguyễn, Q. H. (2016). Hình thành kỹ năng phản biện cho học sinh THPT qua bài làm văn NLXH. Tạp chí Giáo chức, 20, 16-18.