Discovering new knowledge in teaching solid geometry by exploiting relationships with plane geometry

Tam Dao, Van Bon Luong

Main Article Content

Abstract

The article presents the way to exploit relationships between plane geometry and solid geometry, especially the causal relationship, in order to train students how to mobilize knowledge for solving problems in new knowledge situations [4]. This instructional approach has been specified in teaching soild geometry at high school. Thereby, it helps students overcome some difficulties, obstacles and discover ways to solve math problems [5].

Article Details

References

[1]. Trần Văn Hạo (Chủ biên), Nguyễn Cam, Nguyễn Mộng Hy, Trần Đức Huyên, Cam Duy Lễ, Nguyễn Sinh Nguyên, Nguyễn Vũ Thanh (2001), Chuyên đề luyện thi vào đại học - Hình học không gian, NXB Giáo dục, Hà Nội.
[2] Polya G (2010), Sáng tạo toán học (Nguyễn Sỹ Tuyển, Phan Tất Đắc, Hồ Thuần, Nguyễn Giản dịch), NXB Giáo dục, Hà Nội.
[3]. Đào Tam (2005), Phương pháp dạy học hình học ở trường trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
[4]. Đào Tam (Chủ biên), Trần Trung (2010), Tổ chức hoạt động nhận thức trong dạy học môn toán ở trường trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội
[5]. Đào Tam (2016), “Mở rộng khả năng cách giải quyết vấn đề qua khai thác mối liên hệ bên trong giữa các nội dung toán học ở trường phổ thông”, Tạp chí Toán học trong nhà trường, (số 4), tr. 1-3.