Discovering new knowledge in teaching solid geometry by exploiting relationships with plane geometry
Main Article Content
Abstract
The article presents the way to exploit relationships between plane geometry and solid geometry, especially the causal relationship, in order to train students how to mobilize knowledge for solving problems in new knowledge situations [4]. This instructional approach has been specified in teaching soild geometry at high school. Thereby, it helps students overcome some difficulties, obstacles and discover ways to solve math problems [5].
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Discover, knowledge, plane geometry, solid geometry, causal relationship
References
[2] Polya G (2010), Sáng tạo toán học (Nguyễn Sỹ Tuyển, Phan Tất Đắc, Hồ Thuần, Nguyễn Giản dịch), NXB Giáo dục, Hà Nội.
[3]. Đào Tam (2005), Phương pháp dạy học hình học ở trường trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
[4]. Đào Tam (Chủ biên), Trần Trung (2010), Tổ chức hoạt động nhận thức trong dạy học môn toán ở trường trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội
[5]. Đào Tam (2016), “Mở rộng khả năng cách giải quyết vấn đề qua khai thác mối liên hệ bên trong giữa các nội dung toán học ở trường phổ thông”, Tạp chí Toán học trong nhà trường, (số 4), tr. 1-3.
Most read articles by the same author(s)
- Tam Dao, Thi Linh Pham, Selecting and applying situations with STEM problems in Geometry teaching in high schools , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 4 (2023): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Tam Dao, Thi Bao Tran Pham, Designing and using real-world situations in the teaching of analysis grade 12 , Dong Thap University Journal of Science: No. 29 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Tam Dao, Exploring the links between mathematics contents and practice to help students identify and solve problems , Dong Thap University Journal of Science: No. 16 (2015): Part A - Social Sciences and Humanities
- Tam Dao, Van Hieu Lam, Some methods of developing new problems from those in mathematics textbooks 4-5 , Dong Thap University Journal of Science: No. 18 (2016): Part A - Social Sciences and Humanities
- Tam Dao, Vận dụng lý thuyết chuyển hóa sư phạm của didactic Toán vào việc tìm tòi phát hiện lời giải các bài toán ở trường phổ thông , Dong Thap University Journal of Science: No. 2 (2013): Part A - Social Sciences and Humanities