DEVELOPING SELF-LEARNING ABILITY FOR 10TH GRADE STUDENTS AT NGUYEN DU HIGH SCHOOL, SA DEC CITY THROUGH PRACTICAL SKILLS AND TECHNIQUES IN INFORMATICS

Anh Duy Nguyen1, , Quoc Viet Mai1, Thi Nhu Quyen Nguyen2
1 Student, Faculty of Mathematics - Computer Science Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Le Vu Hung Learning Resource Center, Dong Thap University, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Self-learning ability (SLA) is not only the ability to actively acquire knowledge but also plays a crucial role in forming independent thinking and problem-solving skills in students, especially in the context of modern education. This article presents the findings of a study on the current state of SLA among 10th-grade students and the opinions of teachers at Nguyen Du High School regarding practical skills and applied techniques (PSATs) in Informatics. The study employed a quantitative research design using questionnaires and analyzed the collected data to provide specific assessments of students' SLA through PSATs in Informatics. The study evaluated the level of students' SLA and analyzed the impact of PSATs in Informatics on this competency. The results indicate that incorporating PSATs in Informatics can significantly enhance students' SLA, leading to improved learning outcomes and contributing to the overall quality of education.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Tin học, Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018. Hà Nội.
Brenner, C. A. (2022). Self-regulated learning practices foster students’ metacognition, motivation and strategic action. Smart Learning Environments, 9(1), Article 3. https://doi.org/10.1186/s40561-021-00184-5
Dexter, S. (2018). The Role of Leadership for Information Technology in Education: Systems of Practices, Second Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education, Springer International Handbooks of Education. Springer International Publishing AG, part of Springer Nature 2018 J. Voogt et al. (eds.), 485 - 495, https://doi.org/10.1007/978-3-319-71054-9_32
Dignath, C. & Sprenger, L. (2020). Can You Only Diagnose What You Know? The Relation Between Teachers’ Self Regulation of Learning Concepts and Their Use of Student Self Regulated Learning Strategies. Frontiers in Education, 5, Article 585683. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2020.585683/full
Dung, N. T. T. (2022). Biện pháp của giáo viên tạo động lực học tập cho học sinh trung học phổ thông Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(9),
61–67.
Hiền, B. (2001). Từ điển Giáo dục học. Hà Nội: NXB Từ điển Bách khoa.
Lập, T. Q. (2008). Phát triển năng lực tự học trong hoàn cảnh Việt Nam. Tạp chí khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, (10), 169-177.
Long, N. N., & Vui, N. H. (2010). Giáo trình triết học Mác – Lênin. Hà Nội: NXB Chính trị
Quốc gia.
Long, P. T. - Chủ biên. (2022). Bài tập Tin học 10. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Long, P. T. - Chủ biên. (2022). Tin học 10. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
McKenney, S. & Roblin, N.P. (2018). Connecting Research and Practice: Teacher Inquiry and Design-Based Research. Second Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education, Springer International Handbooks of Education. Springer International Publishing AG, part of Springer Nature 2018 J. Voogt et al. (eds.), 449 – 495, https://doi.org/10.1007/978-3-319-71054-9_30
Nghị, P. T. (2013). Tâm lý học giáo dục. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Phê, H. (2020). Từ điển Tiếng Việt. Đà Nẵng: NXB Đà Nẵng.
Thanasoulas, D. (2000). What is learner autonomy and how can it be fostered? The Internet TESL Journal, VI(11), November 2000.
Thu, T. N. M. (2008). Phát triển xã hội – Một số quan điểm và kinh nghiệm từ châu Âu. Tạp chí Nghiên cứu Châu Âu, (1), 40–49. Truy cập từ https://scholar.dlu.edu.vn/thuvienso/ handle/DLU123456789/18658
Yadav, A, & Sands, P, Good, J and Lishinki, A. (2018). Computer Science and Computational Thinking in the Curriculum: Research and Practice. Published by the registered company Springer International Publishing AG part of Springer Nature, 89 - 106.