Measures to develop communication competence through teaching Speaking and Listening in Vietnamese Language subject for grade 4 students in Minh Phung Ward, Ho Chi Minh City

Hoang Anh Tran1, Anh Thu Ho2,3,
1 Faculty of Primary and Preschool Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
3 Au Co Primary School, Ho Chi Minh City, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Communication competence is one of the core linguistic abilities. It contributes to the formation and development of primary school students’ personalities. In the Vietnamese Language curriculum, teaching Speaking and Listening plays a central role in fostering this competence. Based on an analysis of the current situation in several primary schools in Minh Phụng Ward, Ho Chi Minh City, this study identifies limitations in organizing Speaking and Listening teaching activities, as well as the need for innovation in instructional methods. The proposed solutions focus on organizing practical communication situations, employing language materials that are familiar to students’ daily lives, and enhancing the teacher-student interactions as well as among students themselves. The findings of this study hold practical significance for improving the quality of Vietnamese Language teaching and developing communication competence for primary school students, in alignment with the competency-based orientation of the 2018 General Education Curriculum.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (Ban hành kèm Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo). Hà Nội: Bộ Giáo dục và Đào tạo.
Đỗ, N. T, Đỗ, X. T., Phan, T. H. Đ, Lê, P. N. (2021). Dạy học phát triển năng lực môn Tiếng Việt ở tiểu học. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đặng, T. L. T. (2020). Giáo dục văn hóa giao tiếp cho học sinh tiểu học qua môn Tiếng Việt ở các tỉnh miền núi phía Bắc Việt Nam. Tạp chí khoa học giáo dục Việt Nam, Số 25 (tháng 01), 54-59. Truy cập từ http://vjes.vnies.edu.vn/vi/giao-duc-van-hoa-giao-tiep-cho-hoc-sinh-tieu-hoc-qua-mon-tieng-viet-o-cac-tinh-mien-nui-phia-bac
Hoàng, H. B.,& Nguyễn, M. T. (2012). Phương pháp dạy học tiếng Việt - Nhìn từ tiểu học. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Huỳnh, L. C. H. (2023). Tổ chức dạy học môn tiếng Việt theo chương trình giáo dục phổ thông hiện hành nhằm phát triển năng lực ngôn ngữ cho học sinh tiểu học. Tạp chí Khoa học Đại học Khánh Hòa, 7 (2), 57-66. Truy cập từ https://vjol.info.vn/index.php/dhkh/article/view/94599/79945
Huỳnh, V. S., Võ, V. N.,Võ, T. T. V., Mai, M. H. (2017). Giao tiếp sư phạm. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Lê, H. T. (2012). Rèn luyện kĩ năng cảm thụ văn học qua các bài tập đọc lớp 4, 5. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Lê, V. C. (2004). Tâm lý học lứa tuổi và tâm lý học sư phạm. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Nguyễn, V. B., & Nguyễn, T. H. V. (2018). Dạy học tập đọc cho học sinh lớp 4, 5 theo hướng khai thác các kỹ năng để cảm thụ văn bản. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 33, 3-7. https://doi.org/10.52714/dthu.33.8.2018.599
Nguyễn, Q. (2002). Giao tiếp và giao tiếp giao văn hóa. Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn, T. H. (2019). Giải pháp nâng cao năng lực tiếng Việt cho học sinh tiểu học người dân tộc thiểu số. Tạp chí khoa học giáo dục Việt Nam, Số 14 (tháng 02), 71-75. Truy cập từ: http://vjes.vnies.edu.vn/vi/giai-phap-nang-cao-nang-luc-tieng-viet-cho-hoc-sinh-tieu-hoc-nguoi-dan-toc-thieu-so
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

Most read articles by the same author(s)