Developing fourth-grade students’ reading comprehension capacity in Tan Long Commune, Can Tho City

Duc Hung Tran1, , Thi Hong Xuan Thai2,3
1 Faculty of Primary and Preschool Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
3 Thanh Tan 1 Primary School, Soc Trang Province, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Reading comprehension is one of the most important skills in the Vietnamese language subject at the primary level. It contributes to the development of students' language competence, literary competence, communication skills, and lifelong learning abilities. However, the current state of teaching reading comprehension still faces many limitations, especially for fourth-grade students. This is a pivotal stage in transitioning from reading to acquire information to reading for understanding and application. Based on a practical survey conducted at several primary schools in Tan Long Commune, Can Tho City along with theoretical research and the 2018 General Education Curriculum, this article proposes several measures to develop reading comprehension skills for fourth-grade students. These include teaching upon the “Before – During – After Reading” model, using mind maps, storytelling – role-playing techniques, and connecting lessons to real-life situations. These measures aim to support teachers in improving the quality of Vietnamese language teaching and align with the orientation toward developing students' comprehensive competencies in the new general education curriculum.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Nguyễn, T. G. (2000). Vấn đề văn bản và liên kết trong tiếng Việt. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, T. (2004). Ngữ văn và dạy học ngữ văn ở nhà trường phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, T. H. (2008). Phát triển năng lực đọc hiểu cho học sinh tiểu học. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Nguyễn, T. L. K. & Trịnh, K. L. (Đồng chủ biên) (2023a). Sách giáo khoa Tiếng Việt 4 (tập 1) (Bộ sách Chân trời sáng tạo). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, T. L. K. & Trịnh, K. L. (Đồng chủ biên) (2023b). Sách giáo khoa Tiếng Việt 4 (tập 2) (Bộ sách Chân trời sáng tạo). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần, Đ. S. (2005). Lý luận dạy học Ngữ văn. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.

Most read articles by the same author(s)