Current status of school culture building in primary schools within the Vinschool education system in Ho Chi Minh City
Main Article Content
Abstract
The article presents the research findings on the current state of school culture building at primary schools within the Vinschool education system in Ho Chi Minh City, applying the lens of four management functions. The study aims to assess the status of school culture development in these primary schools. It employs a mixed-methods approach, including a five-point Likert scale survey, in-depth interviews, and field observations. The survey participants consist of school administrators and teachers. Data analysis indicates that school culture among the surveyed institutions has been established on a solid foundation of facilities, educational environments, core values, and stakeholder collaboration. However, certain limitations remain in internal communication, extracurricular activities, and community engagement mechanisms.
Keywords
Current status, Ho Chi Minh City, primary school, school culture, Vinschool.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ban hành Chương trình giáo dục phổ thông mới.
Darling-Hammond, L., & Cook-Harvey, C. M. (2018, September). Educating the whole child: Improving school climate to support student success. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute. doi:10.54300/145.655.
Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change (4th ed.). New York, NY: Teachers College Press.
Hallinger, P., & Heck, R. H. (2010). Collaborative leadership and school improvement: Understanding the impact on school capacity and student learning. School Leadership & Management, 30(2), 95–110. https://doi.org/10.1080/13632431003663214
Hoàng, P. (Chủ biên). (2008). Từ điển tiếng Việt. Hà Nội: NXB Đà Nẵng.
Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2013). Educational administration: Theory, research, and practice (9th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
Lê, T. T. H. (2020). Văn hóa tổ chức và vai trò người hiệu trưởng trong trường tiểu học. Tạp chí Kho học Quản lý Giáo dục, 17(5), 33–39.
Nguyễn, M. Đ. (2020). Văn hóa trường học với việc hình thành nhân cách học sinh tiểu học. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 484(9), 40–44.
Nguyễn, T. T. H. (2018). Xây dựng văn hóa nhà trường ở trường tiểu học trong bối cảnh đổi mới giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục, số đăc biệt tháng 8/1018, 85–88.
Nguyễn, V. B. H., Nguyễn, T. M. N., & Nguyễn, X. T. (2020). Xây dựng văn hóa học đường ở Việt Nam: Lý luận và thực tiễn. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Phan, V. K. (2019). Biện pháp quản lý hoạt động xây dựng văn hóa nhà trường ở trường tiểu học. Tạp chí Quản lý Giáo dục, 450(3), 15–19.
Phạm, M. H. (1994). Một số vấn đề về văn hóa và giáo dục. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Phạm, Q. H. (2015). Phát triển văn hóa nhà trường trong bối cảnh đổi mới giáo dục phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 117(5), 23–29.
Quốc hội. (2019). Luật Giáo dục số 43/2019/QH14. Hà Nội: Quốc hội nước CHXHCN Việt Nam.
Schein, E. H. (2004). Organizational culture and leadership (3rd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Trần, T. H. L. (2021). Quản lý xây dựng văn hóa nhà trường tiểu học theo tiếp cận phát triển bền vững. Tạp chí Quản lý Giáo dục Việt Nam, 292(12), 60–66.
Trần, V. Đ. (2022). Lập kế hoạch và tổ chức xây dựng văn hóa nhà trường theo hướng phát triển bền vững. Tạp chí Quản lý Giáo dục, 18(3), 27–33.
UNICEF. (1999). Child-friendly schools: A framework for action. New York, NY: UNICEF. Truy cập tại: https://www.unicef.org/sites/default/files/2020-03/Child-Friendly-Schools-Manual.pdf
Most read articles by the same author(s)
- Van Duan Nguyen, Ngoc Thach Phan, Current professional managenment in junior high schools in Dong Phu District, Binh Phuoc Province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 03S (2025): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Ngoc Thach Phan, Thi Thuy Phuong Chau, Current state and measures to manage experiential activities for preschool children at kindergartens in Bac Lieu city, Bac Lieu province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 6 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Ngọc Thạch Phan, Van Thanh Dinh, The reality and measures of moral education management for lower secondary school students in Vi Thuy district, Hau Giang province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 4 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Ngoc Thach Phan, Hoai An Nguyen, Exploring the teachers’ practices of corrective feedback in teaching Speaking: A case at an English center , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 7 (2023): Social Sciences and Humanities Issue (English)
- Van Ngan Tran, TS Ngoc Thach Phan, EFL teachers’ perceptions and practices of communities of practice for continuing professional development: A narrative overview , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 3 (2025): Social Sciences and Humanities Issue (English)
- Thanh Loan Bui, Ngoc Thach Phan, An investigation into EFL teachers’ perceptions and practices of using mind-mapping in writing classes , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 3 (2025): Social Sciences and Humanities Issue (English)
- Huynh Nhat Phuong Nguyen, Ngoc Thach Phan, The current management of English activities for preschoolers at kindergartens in Ninh Kieu district, Can Tho city , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 04S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Lien Tran, Ngoc Thach Phan, The reality of STEM education management in preschools in Binh Tan District, Ho Chi Minh City , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 03S (2025): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thanh Tam Thai, Ngoc Thach Phan, The current state of teacher development at secondary schools in Vi Thanh city, Hau Giang province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 6 (2025): Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Cong Khanh Tran, Ngoc Thach Phan, Current management of experiential activities for students in middle schools in Bac Lieu city, Bac Lieu province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 03S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)