Current status of school culture building in primary schools within the Vinschool education system in Ho Chi Minh City 

Ngô Tuyết Trân1, Ngoc Thach Phan2,
1 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Foreign Languages Faculty, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

The article presents the research findings on the current state of school culture building at primary schools within the Vinschool education system in Ho Chi Minh City, applying the lens of four management functions. The study aims to assess the status of school culture development in these primary schools. It employs a mixed-methods approach, including a five-point Likert scale survey, in-depth interviews, and field observations. The survey participants consist of school administrators and teachers. Data analysis indicates that school culture among the surveyed institutions has been established on a solid foundation of facilities, educational environments, core values, and stakeholder collaboration. However, certain limitations remain in internal communication, extracurricular activities, and community engagement mechanisms.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2008). Chỉ thị số 40//2008/CT-BGDĐT của Bộ Giáo dục và Đào tạo: Về việc phát động phong trào thi đua “Xây dựng trường học thân thiện, học sinh tích cực” trong các trường phổ thông giai đoạn 2008-2013.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ban hành Chương trình giáo dục phổ thông mới.
Darling-Hammond, L., & Cook-Harvey, C. M. (2018, September). Educating the whole child: Improving school climate to support student success. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute. doi:10.54300/145.655.
Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change (4th ed.). New York, NY: Teachers College Press.
Hallinger, P., & Heck, R. H. (2010). Collaborative leadership and school improvement: Understanding the impact on school capacity and student learning. School Leadership & Management, 30(2), 95–110. https://doi.org/10.1080/13632431003663214
Hoàng, P. (Chủ biên). (2008). Từ điển tiếng Việt. Hà Nội: NXB Đà Nẵng.
Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2013). Educational administration: Theory, research, and practice (9th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
Lê, T. T. H. (2020). Văn hóa tổ chức và vai trò người hiệu trưởng trong trường tiểu học. Tạp chí Kho học Quản lý Giáo dục, 17(5), 33–39.
Nguyễn, M. Đ. (2020). Văn hóa trường học với việc hình thành nhân cách học sinh tiểu học. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 484(9), 40–44.
Nguyễn, T. T. H. (2018). Xây dựng văn hóa nhà trường ở trường tiểu học trong bối cảnh đổi mới giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục, số đăc biệt tháng 8/1018, 85–88.
Nguyễn, V. B. H., Nguyễn, T. M. N., & Nguyễn, X. T. (2020). Xây dựng văn hóa học đường ở Việt Nam: Lý luận và thực tiễn. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Phan, V. K. (2019). Biện pháp quản lý hoạt động xây dựng văn hóa nhà trường ở trường tiểu học. Tạp chí Quản lý Giáo dục, 450(3), 15–19.
Phạm, M. H. (1994). Một số vấn đề về văn hóa và giáo dục. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Phạm, Q. H. (2015). Phát triển văn hóa nhà trường trong bối cảnh đổi mới giáo dục phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 117(5), 23–29.
Quốc hội. (2019). Luật Giáo dục số 43/2019/QH14. Hà Nội: Quốc hội nước CHXHCN Việt Nam.
Schein, E. H. (2004). Organizational culture and leadership (3rd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Trần, T. H. L. (2021). Quản lý xây dựng văn hóa nhà trường tiểu học theo tiếp cận phát triển bền vững. Tạp chí Quản lý Giáo dục Việt Nam, 292(12), 60–66.
Trần, V. Đ. (2022). Lập kế hoạch và tổ chức xây dựng văn hóa nhà trường theo hướng phát triển bền vững. Tạp chí Quản lý Giáo dục, 18(3), 27–33.
UNICEF. (1999). Child-friendly schools: A framework for action. New York, NY: UNICEF. Truy cập tại: https://www.unicef.org/sites/default/files/2020-03/Child-Friendly-Schools-Manual.pdf

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>