Using mind maps in designing competence-based exercises of polysemy and homophony words for 5th-graders
Main Article Content
Abstract
At the primary level, exercises on multi-meaning words (also known as polysemy) for students is a very important part of the Vietnamese program, especially for 5th graders. In the process of researching and investigating, we found that teaching vocabulary needs to be new, suitable for the mindset of primary school students to develop their thinking capacity. On this basis, the article focuses on building polysemy exercises using mind maps to help students approach the lesson in a more interesting way, improve the ability to receive with a variety of exercises, remember knowledge more easily.
Keywords
Exercises, mind maps, multi-meaning words
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2010b). Tiếng Việt 5 tập 2. NXB Giáo dục Việt Nam.
Đỗ, H. C. (2007). Giáo trình Từ vựng học tiếng Việt. NXB: Đại học Sư phạm.
Đỗ, N. T. & cs. (2021). Dạy học phát triển năng lực môn Tiếng Việt tiểu học. NXB Đại học Sư phạm.
Hoàng, T. C., & Nguyễn, T. P. M. (2020). Giáo trình Từ vựng Tiếng Việt. NXB Đại học Vinh.
Lê, N. H. (2013). Ứng dụng sơ đồ tư duy trong việc hướng dẫn học sinh lớp 5 lập dàn ý các bài văn thuộc thể loại văn miêu tả. Tạp chí Khoa học Đại học Cần Thơ, (25), 18-27. Truy cập từ https://ctujsvn.ctu.edu.vn/index.php/ctujsvn/article/view/55.
Nguyễn, M. T. (2010). Vở bài tập Tiếng Việt 5, tập 1. NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, T. L. K., & Trịnh, C. L. & cs. (2024). Tiếng Việt 5 tập 1 bộ sách Chân trời sáng tạo. NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần, T. H. (2019). Vận dụng kết hợp kĩ thuật sơ đồ tư duy với phương pháp dạy học theo nhóm trong dạy học ở Trường Cao đẳng Sư phạm Bà Rịa-Vũng Tàu. Tạp chí Giáo dục, 458, 26-31.
Trịnh, T. H. (2013). Sử dụng sơ đồ tư duy để dạy học kể chuyện ở tiểu học. Tạp chí Khoa học Đại học Cần Thơ, (27), 67-74. Truy cập từ Truy vấn từ https://ctujsvn.ctu.edu.vn/index.php/ctujsvn/article/view/1616.
Most read articles by the same author(s)
- Thi Hai Van Le, Hoang Anh Tran, Applying positive question teaching methods to develop grade 3 students’ communication capacity , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Phuong Du Mai, Hoang Anh Tran, Thi Thuy Duong Nguyen, Truong Yen Nhi Nguyen, Mindmaps used in designing antonyms exercises for grade-5 students’ ability development , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 4 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Hoang Anh Tran, Thanh Hai Dang, The identifiers of the class names indicating fish and shrimps in the Mekong Delta , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 10 No. 6 (2021): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Hoang Anh Tran, Tên gọi cá ở Đồng Tháp – nhìn từ góc độ ngôn ngữ học , Dong Thap University Journal of Science: No. 3 (2013): Part A - Social Sciences and Humanities
- Thi Tu Quyen Duong, Hoang Anh Tran, Inserted english words in the office communication at Asia Commerical Bank in Ho Chi Minh City , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 02S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Thuy Trang Truong, Hoang Anh Tran, Structural model of comments in the commentary of the TV program Over the Slope broadcast on Dong Thap Radio and Television Station , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 02S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)