Correcting Vietnamese pronunciation errors for Khmer ethnic first-grade students
in Lam Tan Commune, Can Tho City
Main Article Content
Abstract
Accurate pronunciation of the Vietnamese language is an essential foundation for Khmer ethnic students, especially first graders. This will help them effectively access Vietnamese and other subjects. However, due to the differences in the phonological systems between the Khmer and Vietnamese languages, first-grade Khmer students in Lam Tan commune, Can Tho city often make pronunciation. These errors include confusing initial consonants (s/x, tr/ch, r/g, etc.), incorrect finals (ao/au, uôi/ui, etc.), and wrong tones (hỏi/ngã, etc.), which affects their learning and communication. The article surveyed and analyzed the pronunciation errors of first-grade Khmer ethnic students and the causes of these issues. Thereby, it proposes solutions to correct Vietnamese pronunciation by analyzing common errors, practicing pronunciation through hands-on activities, listening and speaking practice, language games, and regular assessment. These measures contribute to supporting teachers in training first-grade Khmer ethnic students' Vietnamese pronunciation; thus, helping improve the quality of teaching the Vietnamese language and developing students' comprehensive abilities under the new general education program.
Keywords
Can Tho, first grade, Khmer students, pronunciation, pronunciation errors, Vietnamese.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bùi. M. H., Nguyễn.T. L. K, Nguyễn. L. H. N, Phạm. T. K. O, Vũ. M. T., & Nguyễn. X. T. (2020a). Tiếng Việt 1, tập 1 - bộ sách Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Bùi. M. H., Nguyễn.T. L. K, Nguyễn. L. H. N, Phạm.T. K. O, Vũ. M. T., & Nguyễn. X. T. (2020b). Tiếng Việt 1, tập 2 - bộ sách Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Đặng, T. L. (2023). Năng lực ngôn ngữ của học sinh dân tộc thiểu số cấp tiểu học vùng Đông Bắc: Thực trạng và nguyên nhân. Tạp chí Giáo dục, 23(21), 59-63.
Hoàng, T. T. (2021). Nghiên cứu lỗi phát âm nguyên âm đôi ở học sinh dân tộc Tày lớp 1 và biện pháp khắc phục. Luận văn Thạc sĩ Giáo dục học, Đại học Thái Nguyên.
Mông, K. S. (Chủ biên). (2001). Nội dung, phương pháp và hình thức tổ chức dạy học ở vùng dân tộc. Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Trần, T. M. L. (2017). Phát triển năng lực đọc hiểu cho học sinh dân tộc thiểu số lớp 4, 5 tại huyện A Lưới – tỉnh Thừa Thiên Huế. Luận văn Thạc sĩ Giáo dục học, Đại học Huế.
Vũ, T. S. C., & Nguyễn, Đ. T. (2024). Dạy học tiếng Việt ở vùng dân tộc thiểu số Việt Nam: Một số vấn đề đặt ra. Tạp chí Khoa học xã hội Việt Nam, (1), 86-98. https://doi.org/10.56794/KHXHVN.1(193).86-98
Most read articles by the same author(s)
- Duc Hung Tran, Thi Truc Hue Huynh, Building exercise questions to develop grade-3 students’ speaking in Cai Be district, Tien Giang province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Kim Anh Pham, Duc Hung Tran, Le Hong Tuoi Dang, Developing the ability to read and understand artistic texts for grade 3 students in Cao Lanh city, Dong Thap province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 1 (2025): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Thi Mai Nguyen, Duc Hung Tran, Creating 2nd-graders’ learning interest in teaching writing in Bao Loc city, Lam Dong province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 02S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Minh Vuong Nguyen, Tiến sĩ Duc Hung Tran, Building punctuation practice exercises to develop 3rd-graders’ communication skills in Lai Vung district, Dong Thap province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 02S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Anh Tho Nguyen, TS Duc Hung Tran, Developing 3rd-graders’ ability to use sentence types on speaking purposes through experiential activities in Da Lat city, Lam Dong province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 02S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Duc Hung Tran, Thi Hong Xuan Thai, Developing fourth-grade students’ reading comprehension capacity in Tan Long Commune, Can Tho City , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 06S (2025): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)