Correcting Vietnamese pronunciation errors for Khmer ethnic first-grade students
in Lam Tan Commune, Can Tho City

Đuc Hung Tran1, Som Nang Huynh2,3,
1 Faculty of Primary and Preschool Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
3 Lam Kiet Primary School, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Accurate pronunciation of the Vietnamese language is an essential foundation for Khmer ethnic students, especially first graders. This will help them effectively access Vietnamese and other subjects. However, due to the differences in the phonological systems between the Khmer and Vietnamese languages, first-grade Khmer students in Lam Tan commune, Can Tho city often make pronunciation. These errors include confusing initial consonants (s/x, tr/ch, r/g, etc.), incorrect finals (ao/au, uôi/ui, etc.), and wrong tones (hỏi/ngã, etc.), which affects their learning and communication. The article surveyed and analyzed the pronunciation errors of first-grade Khmer ethnic students and the causes of these issues. Thereby, it proposes solutions to correct Vietnamese pronunciation by analyzing common errors, practicing pronunciation through hands-on activities, listening and speaking practice, language games, and regular assessment. These measures contribute to supporting teachers in training first-grade Khmer ethnic students' Vietnamese pronunciation; thus, helping improve the quality of teaching the Vietnamese language and developing students' comprehensive abilities under the new general education program.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Bùi. M. H., Nguyễn.T. L. K, Nguyễn. L. H. N, Phạm. T. K. O, Vũ. M. T., & Nguyễn. X. T. (2020a). Tiếng Việt 1, tập 1 - bộ sách Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Bùi. M. H., Nguyễn.T. L. K, Nguyễn. L. H. N, Phạm.T. K. O, Vũ. M. T., & Nguyễn. X. T. (2020b). Tiếng Việt 1, tập 2 - bộ sách Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Đặng, T. L. (2023). Năng lực ngôn ngữ của học sinh dân tộc thiểu số cấp tiểu học vùng Đông Bắc: Thực trạng và nguyên nhân. Tạp chí Giáo dục, 23(21), 59-63.
Hoàng, T. T. (2021). Nghiên cứu lỗi phát âm nguyên âm đôi ở học sinh dân tộc Tày lớp 1 và biện pháp khắc phục. Luận văn Thạc sĩ Giáo dục học, Đại học Thái Nguyên.
Mông, K. S. (Chủ biên). (2001). Nội dung, phương pháp và hình thức tổ chức dạy học ở vùng dân tộc. Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Trần, T. M. L. (2017). Phát triển năng lực đọc hiểu cho học sinh dân tộc thiểu số lớp 4, 5 tại huyện A Lưới – tỉnh Thừa Thiên Huế. Luận văn Thạc sĩ Giáo dục học, Đại học Huế.
Vũ, T. S. C., & Nguyễn, Đ. T. (2024). Dạy học tiếng Việt ở vùng dân tộc thiểu số Việt Nam: Một số vấn đề đặt ra. Tạp chí Khoa học xã hội Việt Nam, (1), 86-98. https://doi.org/10.56794/KHXHVN.1(193).86-98

Most read articles by the same author(s)