Exploring the links between mathematics contents and practice to help students identify and solve problems
Main Article Content
Abstract
This paper presents situations in which students have to find out relevant links in order to recognize mathematics laws, internalize knowledge significance and find solutions to problems in teaching mathematics at schools.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
recognitions, problem solutions
References
[1]. M. Alecxeep và cộng sự (1976), Phát triển tư duy của học sinh, NXB Giáo dục.
[2]. Phạm Văn Hoàn - Trần Thúc Trình - Nguyễn Gia Cốc (1987), Giáo dục học môn Toán, NXB Giáo dục.
[3]. Nguyễn Thế Nghĩa (2007), Những chuyên đề triết học, NXB Khoa học xã hội.
[4]. G. Pôlya (1997), Giải một bài toán như thế nào, NXB Giáo dục.
[5]. Organization for Economic Co-operation and Development (2003), The PISA 2003 Assessment Framework - mathematic, reading, science and problem sovling knowledge and skills, Paris.
[6]. Đào Tam (1997), “Rèn luyện năng lực chuyển đổi ngôn ngữ thông qua việc khai thác các phương pháp khác nhau giải các bài toán hình học ở trường trung học phổ thông”, Tạp chí Nghiên cứu Giáo dục, (số 12).
[7]. Đào Tam (chủ biên), Trần Trung (2010), Tổ chức hoạt động nhận thức trong dạy học toán cho học sinh trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm.
[8]. Nguyễn Cảnh Toàn (1997), Phương pháp luận duy vật biện chứng với việc học tập, dạy, nghiên cứu toán, tập 1-2, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
[2]. Phạm Văn Hoàn - Trần Thúc Trình - Nguyễn Gia Cốc (1987), Giáo dục học môn Toán, NXB Giáo dục.
[3]. Nguyễn Thế Nghĩa (2007), Những chuyên đề triết học, NXB Khoa học xã hội.
[4]. G. Pôlya (1997), Giải một bài toán như thế nào, NXB Giáo dục.
[5]. Organization for Economic Co-operation and Development (2003), The PISA 2003 Assessment Framework - mathematic, reading, science and problem sovling knowledge and skills, Paris.
[6]. Đào Tam (1997), “Rèn luyện năng lực chuyển đổi ngôn ngữ thông qua việc khai thác các phương pháp khác nhau giải các bài toán hình học ở trường trung học phổ thông”, Tạp chí Nghiên cứu Giáo dục, (số 12).
[7]. Đào Tam (chủ biên), Trần Trung (2010), Tổ chức hoạt động nhận thức trong dạy học toán cho học sinh trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm.
[8]. Nguyễn Cảnh Toàn (1997), Phương pháp luận duy vật biện chứng với việc học tập, dạy, nghiên cứu toán, tập 1-2, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Most read articles by the same author(s)
- Tam Dao, Thi Linh Pham, Selecting and applying situations with STEM problems in Geometry teaching in high schools , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 4 (2023): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Tam Dao, Thi Bao Tran Pham, Designing and using real-world situations in the teaching of analysis grade 12 , Dong Thap University Journal of Science: No. 29 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Tam Dao, Van Bon Luong, Discovering new knowledge in teaching solid geometry by exploiting relationships with plane geometry , Dong Thap University Journal of Science: No. 23 (2016): Part A - Social Sciences and Humanities
- Tam Dao, Van Hieu Lam, Some methods of developing new problems from those in mathematics textbooks 4-5 , Dong Thap University Journal of Science: No. 18 (2016): Part A - Social Sciences and Humanities
- Tam Dao, Vận dụng lý thuyết chuyển hóa sư phạm của didactic Toán vào việc tìm tòi phát hiện lời giải các bài toán ở trường phổ thông , Dong Thap University Journal of Science: No. 2 (2013): Part A - Social Sciences and Humanities