Developing practical problem-solving competence through teaching the topic of quantitative in triangle and vector – grade 10 mathematics

Duong Hoang Nguyen1, Thi Nhu Nguyet Trang2,3,
1 Faculty of Mathematics - Informatics Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Group of Mathematics – Information, Vinh Phong middle and high School, Vietnam
3 Post-graduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

For current general education goals, teachers have to innovate teaching methods and effectively apply technology to help students master knowledge, apply learned knowledge and skills in their life. However, while teaching the topic of Quantitative relation in triangle and Vector, many teachers have faced difficulties inserting real-life situations into lessons and guiding students to use mathematical knowledge in solving practical problems. Therefore, many students mechanically learn formulas, without seeing the connection between mathematics and other scientific subjects, as well as between mathematics and real-life practical situations. This article addresses practical problem-solving competence and proposes a number of measures to foster that competence for students in teaching the topic of Quantitative relation in triangle and Vector - Grade 10 Mathematics.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông chương trình tổng thể (Ban hành kèm thông tư 32/2018/TT-BGDĐT).
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn toán (Ban hành kèm thông tư 32/2018/TT-BGDĐT).
Bùi, A. K., & Trần, V. Q. (2024). Vận dụng quy trình mô hình hóa toán học trong dạy học nội dung “Hệ thức lượng trong tam giác” (Toán 10). Tạp chí Giáo dục, 24(7), 1-5.
Cao, T. H., & Nguyễn, B. Y. (2021). Một số biện pháp phát triển năng lực vận dụng toán học vào thực tiễn cho học sinh trong dạy học chủ đề “Phương trình và Hệ phương trình” (Toán 9). Tạp chí giáo dục, 1(513), 21-26.
Đỗ, H. T., & Nguyễn, D. L. (2021). Bồi dưỡng năng lực giải quyết vấn đề thực tiễn qua tổ chức các hoạt động trải nghiệm gắn với giáo dục phát triển bền vững trong dạy học Vật lí. Tạp chí khoa học trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 2(66), 174-185, DOI: 10.18173/2354-1075.2021-0032.
Hà, X. T. (2017). Dạy học toán ở trường trung học phổ thông theo hướng phát triển năng lực giải quyết vấn đề thực tiễn thông qua việc khai thác và sử dụng các tình huống thực tiễn. Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, Việt Nam.
Hoàng, P. (Chủ biên), Bùi, K. V., Chu, B. T., Đào, T., Hoàng, T., Hoàng, V. H., Lê, K. C., Nguyễn, M. C., Nguyễn, N. T., Nguyễn, T. N., Nguyễn, T. K., Nguyễn, V. K., Phạm, H. V., Trần, C. V., Trần, N. P., Vũ, N. B., &Vương, L.(2003). Từ điển Tiếng Việt. Đà Nẵng: NXB Đà Nẵng.
Hoàng, T. T. (2020). Dạy học giải bài tập hình học lớp 8 trung học cơ sở cho học sinh miền núi theo hướng phát triển năng lực giải quyết vấn đề và sáng tạo. Đại học Sư phạm Hà Nội, Việt Nam.
Lê, T. P. (2021). Đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh tiểu học trong dạy học toán. Đại học Sư phạm Hà Nội 2, Việt Nam.
Mai, T. T. H., & Đinh, T. T. (2022). Một số biện pháp phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh trung học phổ thông trong dạy học chủ đề “Nguyên hàm – Tích phân” (Giải tích 12). Tạp chí Giáo dục, 22(22),1-6.
Nguyễn, B. K. (2011). Phương pháp dạy học môn toán. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, T. T. H. (2024). Biện pháp phát triển năng lực mô hình hoá toán học cho học sinh trong dạy học vectơ ở lớp 10 . Tạp chí Thiết bị giáo dục, 1(304),136-138.
Phan, A. (2012). Góp phần phát triển năng lực toán học hóa tình huống thực tiễn cho học sinh trung học phổ thông qua dạy học Đại số và Giải tích. Trường Đại học Vinh, Việt Nam.
Phan, A. T. (2014). Đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của HS trong dạy học toán lớp 11 trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ Trường Đại học Vinh, Việt Nam.
Phan, T. N. (2005). Dạy học và phương pháp dạy học trong nhà trường. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.

Most read articles by the same author(s)