Some measures to develop reasoning-thinking competence for grade 12 students through teaching volume of polyhedron
Main Article Content
Abstract
Mathematical thinking and reasoning ability is one of the important components of mathematical competence. This ability is not only useful for learning math but also used to solve problems in other subjects as well as in real life. Polyhedron volume is an abstract topic that has many connections with plane geometry and practice, so there are many opportunities to develop mathematical reasoning thinking ability for students. The article proposes some measures to develop thinking capacity and mathematical formulation for students in teaching the topic of polyhedron – Geometry 12.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Measures, math ability, Ability to think and reason mathematically, Volume of polyhedron, opportunity
References
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Đỗ Đức Thái (Chủ biên), Đỗ Tiến Đạt, Phạm Xuân Chung, Nguyễn Sơn Hà, Phạm Sỹ Nam, Vũ Đình Phượng, Nguyễn Thị Kim Sơn, Vũ Phương Thúy, Trần Quang Vính (2018), Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông.NXB Đại học sư phạm.
Hoàng Phê (chủ biên, 2008). Từ điển Tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.
Khu Quốc Anh, Nguyễn Mộng Hy, Trần Đức Huyên và Trần Văn Hạo (2007). Sách giáo khoa hình học 12. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Khu Quốc Anh, Nguyễn Mộng Hy và Trần Đức Huyên(2007). Sách bài tập hình học 12. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Lê Ngọc Sơn, Nguyễn Dương Hoàng (2020), Một số vấn đề lí luận về dạy học môn Toán, NXBGD
Phạm Văn Nam (2020). Phát triển năng lực tư duy và lập luận toán học cho học sinh lớp 10 thông qua dạy học chương tích vô hướng của hai vec tơ và ứng dụng. Luận văn thạc sĩ khoa học giáo dục. Trường Đại học Đồng Tháp. Đồng Tháp.
Most read articles by the same author(s)
- Duong Hoang Nguyen, Thi Thu Thao Duong, Setting the scenes in triangle chapter for mathematical problem - solving capacity for grade 7 students , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 02S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Duong Hoang Nguyen, Văn Quân Phạm, Development of functional thinking for students through teaching chapter "Expliance functions, code functions and logarit functions” - Calculus 12 , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Xuan Mai Nguyen, Duong Hoang Nguyen, Some methods improving students’ competency of analyzing for maths solutions via teaching the lesson theme of coordinate plane method - grade 10 Geometry , Dong Thap University Journal of Science: No. 27 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Duong Hoang Nguyen, Văn Út Nguyễn, Some measures to create knowledge mobile capacity for excellent grade 12 students in teaching solution of exercises chapter "Primitives, calculus, and applications" , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Duong Hoang Nguyen, Thanh Can Tran, Dạy học định lý hình học không gian với sự hỗ trợ của phần mềm Geospace , Dong Thap University Journal of Science: No. 8 (2014): Part A - Social Sciences and Humanities
- PGS. TS Duong Hoang Nguyen, Thi Nhu Nguyet Trang, Developing practical problem-solving competence through teaching the topic of quantitative in triangle and vector – grade 10 mathematics , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Nguyễn Dương Hoàng, Hồng Hạnh Đoàn Thị, Developing students’ algorithmic thinking in teaching the topics of number sequences, additive progressions and multiplication progressions – Math 11 , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Assoc. Prof. Dr. Duong Hoang Nguyen, Cử nhân khoa học Anh Tuan Phan, Teaching three-line conic topic Maths 10 toward connecting maths with practice , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)