Some measures to develop the mathematical thinking and reasoning abilities of 10th-grade students in teaching the topic “Coordinate geometry in the plane”

Xuân Nam Trần1, , Dương Hoàng Nguyễn2
1 Trường THPT Nguyễn Trung Trực
2 Khoa sư phạm Toán – Tin, Trường Đại học Đồng Tháp, Việt Nam

Main Article Content

Abstract

Mathematical thinking and reasoning abilities are among the key components of mathematical competence. These abilities not only aid in learning mathematics but also contribute to solving problems in other subjects and in real-life situations. Analyzing the literature on competency-based mathematics education and practical teaching related to the topic of coordinate geometry in the plane at high schools, this article proposes several measures to develop students mathematical thinking and reasoning abilities in teaching the topic of “Coordinate Geometry in the Plane – Grade 10 Mathematics, thereby enhancing the quality of mathematics education in high schools.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT –Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Đỗ, Đ. T. (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đỗ, Đ. T., Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., Phạm, M. P., & Phạm, H. Q. (2022). Toán 10 (tập 2) – Cánh diều. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Hà, H. K., Cung, T. A., Trần, V. T., Đặng, H. T., Hạ, V. A., Trần, M. C., Phan, T. H. D., Nguyễn, Đ. Đ., Phạm, H. H., Đặng, Đ. H., Phan, T. H., Nguyễn, T. K. S., Dương, A. T., & Nguyễn, C. G. V. (2022). Toán 10 (tập 2) – Kết nối tri thức với cuộc sống. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Hoàng, P. (2003). Từ điển tiếng việt. Đà Nẵng: NXB Đà Nẵng.
Lê, N. S., & Nguyễn, D. H. (2020). Một số vấn đề lí luận về dạy học môn Toán. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, D. H., & Nguyễn, T. N. H. (2023). Một số biện pháp phát triển năng lực tư duy và lập luận cho học sinh lớp 12 thông qua dạy học thể tích khối đa diện. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 12(02), 38-47. https://doi.org/10.52714/dthu.12.02S.2023.1082
Nguyễn, T. X. M., & Nguyễn, D. H. (2023). Một số biện pháp bồi dưỡng năng lực phân tích tìm tòi lời giải bài toán cho học sinh thông qua dạy học giải bài tập chủ đề phương pháp tọa độ trong mặt phẳng - Hình học 10. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 27(08), 20-26. http://doi.org/10.52714/dthu.27.8.2017.486
Phạm, M. H. (1992). Tâm lí học. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần, N. D., Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A., Vũ, N. T. H., Ngô, H. L., Phạm, H. Q., & Phạm, T. T. T. (2022). Toán 10 (tập 2) - Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.

Most read articles by the same author(s)