Reviewing digital competency development for early childhood education students in Vietnam
Main Article Content
Abstract
This article provides a systematic review of national and international research from 2014 to 2025 on developing digital competencies for Early Childhood Education students in Vietnam. Analyzing 58 academic studies and policy documents, the paper clarifies the close relationship between digital and professional competencies, while highlighting current limitations in training programs such as the ineffective integration of technology into teaching practice, weak digital content creation skills, and underutilization of artificial intelligence. Innovative pedagogical models such as project-based learning, flipped classrooms, virtual microteaching, and online internships are identified as viable approaches to develop both skill sets simultaneously. In addition, Vietnam’s Circular No. 02/2025/TT-BGDĐT provides a key legal framework guiding the implementation of digital competency standards for learners. The article recommends integrating this framework into teacher education programs to ensure alignment between content, pedagogy, and policy, thereby improving the quality of preschool teacher training in the digital era.
Keywords
Chuyển đổi số giáo dục, chương trình đào tạo giáo viên, năng lực số, sinh viên ngành Giáo dục mầm non, năng lực nghề nghiệp.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
2. An, M. Y., & Shin, K. S. (2024). Effects of Teachers’ Media Utilization and Computational Thinking on Sustainable Development in Early Childhood Education. Sustainability (Switzerland), 16(13), Article 5773. https://doi.org/10.3390/su16135773
3. Biletska, I. O., Paladieva, A. F., Avchinnikova, H. D., & Kazak, Y. Y. (2021). The use of modern technologies by foreign language teachers: developing digital skills. Linguistics and Culture Review, 5(S2), 16–27. https://doi.org/10.21744/lingcure.v5nS2.1327
4. Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2025). Thông tư số 02/2025/TT-BGDĐT: Quy định Khung năng lực số cho người học (ban hành ngày 24 tháng 01 năm 2025). Hà Nội, Việt Nam.
5. Briones, E., Palomera, R., & Gómez-Linares, A. (2021). Motivaciones, ideas implícitas y competencias del alumnado de Magisterio. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 96(35.1). https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.1.79976
6. Bui, T. P., Pham, L. G., & Vo, V. M. N. (2025). Guiding the information skills according to the competency framework for gra graduate students at Can Tho University: reality and solution. Dong Thap University Journal of Science, 14(9), 29–42. https://doi.org/10.52714/dthu.14.9.2025.1528
7. Bùi, T. L., & Nguyễn, X. H. (2024). Thực trạng hoạt động tự học của sinh viên ngành Giáo dục tiểu học và Giáo dục mầm non, Trường Đại học Hùng Vương, tỉnh Phú Thọ. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 316–322. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2630
8. Chu, A. S. (2023). Rèn luyện kỹ năng tổ chức hoạt động tạo hình cho sinh viên Cao đẳng Sư phạm ngành Giáo dục mầm non (Luận án tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội).
9. Donohue, C. (2014). Technology and digital media in the early years: Tools for teaching and learning. https://doi.org/10.4324/9781315856575
10. Dương, G. T., Nguyễn, H. P., Đỗ, C. Đ., & Phạm, Đ. V. (2025). Teachers’ current awareness regarding the development of digital competencies for students in biology teaching. Dong Thap University Journal of Science, 14(9), 43-56. https://doi.org/10.52714/dthu.14.9.2025.1529
11. Đặng, V. C., & Ngô, G. N. (2025). Phát triển năng lực số cho giáo viên các trường phổ thông dân tộc nội trú trung học phổ thông trên địa bàn tỉnh Điện Biên. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Đại học Thái Nguyên, T.230(Số 04), ngày đăng 29/04/2025. https://doi.org/10.34238/tnu-jst.12490
12. Đặng, V. P. (2025). Ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học âm nhạc cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non: Nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Giáo dục - Đại Học Quốc Gia Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(số đặc biệt 2), 332–337. https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3408
13. Đào, T. M., & Phạm, T. H. (2024). Vận dụng phương pháp dạy học dự án trong giảng dạy cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non trình độ đại học. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 142–146. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2595
14. Đinh, L. A. (2021). Thực trạng kĩ năng tự học của sinh viên chính quy ngành Giáo dục mầm non, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 494(2), 49–53. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/24
15. Đinh, L. A., & Đặng, Ú. P. (2022). Thực trạng nhận thức về giáo dục STEAM của sinh viên chuyên ngành Giáo dục mầm non, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 22(8), 25–29. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/395
16. Đinh, T. T. (2024). Đề xuất khung năng lực hướng dẫn thực tập sư phạm cho giáo viên mầm non. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội: Khoa học Giáo dục, 69(4A), 55–65. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0080
17. Galindo-Domínguez, H., & Bezanilla, M. J. (2021). Digital competence in the training of pre-service teachers: Perceptions of students in the degrees of early childhood education and primary education. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 37(4), 262–278. https://doi.org/10.1080/21532974.2021.1934757
18. Gottfridsson, M. (2024). Teaching Practice Placement as a node in Early Childhood Education Supervisors’ perspectives on digitalization in daily preschool activities [Article]. Nordic Journal of Digital Literacy, 19(4), 207-218. https://doi.org/10.18261/NJDL.19.4.3
19. Guillén-Gámez, F. D., Quintero-Rodríguez, I., & Colomo-Magaña, E. (2025). Exploring the use of YouTube across different teaching groups: a digital profile analysis. RIED-Revista Iberoamericana de Educacion a Distancia, 28(1), 157–176. https://doi.org/10.5944/RIED.28.1.41334
20. Halimah, L., Sutisna, M. R., Hopiani, A., & Abdillah, F. (2025). Implementing a microteaching cycle in virtual environments for pre-service teachers in an early childhood program. Journal of Early Childhood Teacher Education. https://doi.org/10.1080/10901027.2025.2523597
21. Hatzigianni, M., & Kalaitzidis, I. (2018). Early childhood educators’ attitudes and beliefs around the use of touchscreen technologies by children under three years of age. British Journal of Educational Technology, 49(5), 883–895. https://doi.org/10.1111/bjet.12649
22. Hijón-Neira, R., Pizarro, C., Borrás-Gené, O., & Cavero, S. (2024). AI-Generated Context for Teaching Robotics to Improve Computational Thinking in Early Childhood Education. Education Sciences, 14(12), Article 1401. https://doi.org/10.3390/educsci14121401
23. Hoàng, T. N., Lưu, T. C., & Nông, T. K. H. (2024). Hướng dẫn thực hiện chương trình thực hành, thực tập cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non dựa vào sản phẩm hoạt động. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội: Khoa học Giáo dục, 69(4A), 45–54. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0079
24. Hoàng, T. P. (2024). Giải pháp nâng cao năng lực thích ứng nghề nghiệp cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non trong bối cảnh giáo dục hiện nay. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội: Khoa học Giáo dục, 69(4A), 100–110. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0084
25. Lại, T. T. H. (2023). Phát triển năng lực xây dựng môi trường vui chơi ở trường mầm non cho sinh viên đại học sư phạm ngành giáo dục mầm non (Luận án tiến sĩ, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam).
26. Lê, T. T. T. (2020). Rèn luyện cho sinh viên đại học ngành Giáo dục Mầm non kỹ năng tổ chức thí nghiệm khoa học đơn giản cho trẻ mẫu giáo 5–6 tuổi (Luận án tiến sĩ, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam).
27. Lim, E. M. (2023). The effects of pre-service early childhood teachers’ digital literacy and self-efficacy on their perception of AI education for young children. Education and Information Technologies, 28(10), 12969–12995. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11724-6
28. Lu, L., Sitthiworachart, J., & Petsangsri, S. (2024). Project-Driven Flipped Classroom Develop Digital Competences in Preschool Education Students. 2024 12th International Conference on Information and Education Technology (ICIET 2024). https://doi.org/10.1109/ICIET60671.2024.10542749
29. Madsen, S. S., Habbestad, H., & Borch, I. H. (2023). Valuable unintended learning outcomes when practicum for student teachers in kindergartens is carried out online. Education and Information Technologies, 28(1), 37–55. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11135-z
30. Madsen, S. S., O’Connor, J., Janeš, A., Klančar, A., Brito, R., Demeshkant, N., Konca, A. S., Krasin, S., Saure, H. I., Gjesdal, B., Ludgate, S., Jwaifell, M., Almuhtadi, R., & Thorvaldsen, S. (2023). International Perspectives on the Dynamics of Pre-Service Early Childhood Teachers’ Digital Competences. Education Sciences, 13(7), Article 633. https://doi.org/10.3390/educsci13070633
31. Masoumi, D. (2021). Situating ICT in early childhood teacher education. Education and Information Technologies, 26(3), 3009–3026. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10399-7
32. Merjovaara, O., Eklund, K., Nousiainen, T., Karjalainen, S., Koivula, M., Mykkänen, A., & Hämäläinen, R. (2024). Early childhood pre-service teachers’ attitudes towards digital technologies and their relation to digital competence. Education and Information Technologies, 29(12), 14647–14662. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12237-y
33. Nghiem, T. T., Nguyen, T. V., & Le, M. C. (2024). The current situation of developing digital competencies for lecturers at Van Lang University. Dong Thap University Journal of Science, 13(04S), 73–85. https://doi.org/10.52714/dthu.13.04S.2024.1448
34. Nguyễn, G. L. (2024). Phát triển năng lực tư duy sáng tạo của sinh viên ngành Giáo dục mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới hiện nay. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội: Khoa học Giáo dục, 69(4A), 79–89. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0082
35. Nguyễn, T. H. (2023). Phát triển năng lực tổ chức hoạt động vui chơi của trẻ mẫu giáo cho sinh viên đại học ngành giáo dục mầm non (Luận án tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội).
36. Nguyễn, T. Q., & Hoàng, T. H. (2024). Phát triển năng lực vận dụng mô hình giáo dục cảm xúc – xã hội cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội: Khoa học Giáo dục, 69(4A), 152–161. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0089
37. Nguyễn, T. Y. P. (2024). Phát triển năng lực tổ chức hoạt động hướng dẫn trẻ làm quen với toán cho sinh viên Giáo dục mầm non Trường Đại học Đồng Tháp. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội: Khoa học Giáo dục, 69(4A), 134–143. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0087
38. Nguyen, L T. T., Phan, A. T., Nguyen, V. T. A., & Le, T. T. L. (2025). Thực trạng năng lực số của sinh viên Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh. HCMUE Journal of Science, 22(5), 912–920. https://doi.org/10.54607/hcmue.js.22.5.4864(2025)
39. Papavlasopoulou, S., Undheim, M., Meaney, T., & Esmaeeli, S. (2024). Early childhood pre-service teachers’ preparation for using technology with children: a systematic literature review. European Journal of Teacher Education. https://doi.org/10.1080/02619768.2024.2341935
40. Pedrosa, D. (2024). Co-regulated learning in initial teacher education: strategies adopted by students during the development of ICT integration projects in Basic Education. Educational Media International, 61(1–2), 42–56. https://doi.org/10.1080/09523987.2024.2357476
41. Pérez-Jorge, D., Rodríguez-Jiménez, M. del C., Gutiérrez-Barroso, J., & Castro-León, F. (2020). Training in Digital Skills in Early Childhood Education Teachers: The Case of the University of La Laguna. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 14(20), 35–49. https://doi.org/10.3991/ijim.v14i20.17339
42. Phạm, B. T. (2024). Các hình thức đào tạo phát triển năng lực đánh giá sự phát triển của trẻ cho sinh viên chuyên ngành Giáo dục mầm non. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội: Khoa học Giáo dục, 69(4A), 144–151. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0088
43. Phạm, M. H., Nguyễn, M. T. & Nguyễn, H. L. (2024). Tổng quan nghiên cứu về các nhân tố ảnh hưởng đến phát triển chuyên môn của giáo viên mầm non. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội: Khoa học Giáo dục, 69(4A), 90–99. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0083
44. Phạm, T. H. (2019). Rèn luyện kỹ năng phát triển chương trình giáo dục nhà trường cho sinh viên ngành Giáo dục Mầm non trình độ cử nhân sư phạm (Luận án tiến sĩ, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam).
45. Phạm, T. Y. (2021). Đề xuất khung năng lực nghề nghiệp cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non trong bối cảnh đổi mới giáo dục và hội nhập quốc tế. Tạp Chí Giáo dục, 505(1), 8–12. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/166
46. Phùng, T. H. (2024). Phát triển năng lực tổ chức hoạt động vui chơi cho sinh viên cao đẳng ngành Giáo dục mầm non ở Trường Đại học Tiền Giang. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội: Khoa học Giáo dục, 69(4A), 66–78. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0081
47. Pires Pereira, Í. S., Parente, M. C. C., & da Silva, M. C. V. (2023). Digital literacy in early childhood education: what can we learn from innovative practitioners? International Journal of Early Years Education, 31(1), 287–301. https://doi.org/10.1080/09669760.2021.1892598
48. Romero-Tena, R., Barragán-Sánchez, R., Llorente-Cejudo, C., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). The challenge of initial training for early childhood teachers. A cross sectional study of their digital competences. Sustainability (Switzerland), 12(11), Article 4782. https://doi.org/10.3390/su12114782
49. Salim, E. J. H., Muthukrishnan, P., & Sukumaran, S. N. (2022). Exploring Early Childhood Pre-service Teachers’ Challenges, Opportunities, and Prospects in Implementing Developmentally Appropriate Practices in Online Practicum. CALL-EJ, 23(4), 26–45. https://callej.org/index.php/journal/article/view/422
50. Shorty, M. R. S., & Jikpamu, B. T. (2021). Re-imagining Pedagogy for Early Childhood Education Pre-service Curriculum in the Face of the COVID 19 Pandemic. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 10(1), 118–138. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85119620764&partnerID=40&md5=a775d3e8a1ae5b38f033282d1ae2ec2a
51. Soriano-Alcantara, J. M., Guillén-Gámez, F. D., & Ruiz-Palmero, J. (2024). Exploring the educational digital landscape in the Dominican Republic: a comparative study of competencies in different stages and socio-digital environments. Journal of Computers in Education. https://doi.org/10.1007/s40692-024-00331-0
52. Su, J., & Yang, W. (2024). Digital competence in early childhood education: A systematic review. Education and Information Technologies, 29(4), 4885–4933. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11972-6
53. Trần, D. T. (2025). Đánh giá năng lực số của giáo viên phổ thông tại xã đảo thạnh an theo khung Digcompedu. Journal of Science Educational Science, 70(2), 153–164. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0045
54. Trần, T. H. (2025). Thực trạng năng lực số của sinh viên Trường Đại học Khoa học, Đại học Thái Nguyên. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Đại học Thái Nguyên, T.230(Số 04), ngày đăng 18/04/2025. https://doi.org/10.34238/tnu-jst.12008
55. Trịnh, T. P. T., Hứa, T. T., & Lê, T. D. Q. (2025). Đề xuất quy trình xây dựng kế hoạch bài dạy nhằm phát triển năng lực số cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Đại học Thái Nguyên, T.230(Số 04), ngày đăng 11/02/2025. https://doi.org/10.34238/tnu-jst.11308
56. Vieira, C. R., & Pedro, N. (2025). Weaknesses in ICT integration in initial education of Early Childhood teachers in Portugal. Educacao e Pesquisa, 51, Article e272067. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202551272067
57. Vũ, L. G. (2019). Phát triển năng lực tổ chức hoạt động tạo hình cho sinh viên đại học sư phạm ngành giáo dục mầm non (Luận án tiến sĩ, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam).
58. You, H., & Yu, H. (2025). Early childhood teachers in the digital age: An empirical exploration of the current status and influencing factors of their digital literacy. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-025-13568-8
Most read articles by the same author(s)
- Tuan Nguyen, Thi Nhu Y Nguyen, Some limitations of dragon fruit production in Long an province and sustainable development solutions , Dong Thap University Journal of Science: No. 20 (2016): Part A - Social Sciences and Humanities
- Trong Nam Phan, Minh Gian Pham, Phuong Vy Vo, Activities of academic advisors in Southern educational institutions and recommendations for evaluation criteria , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 11 No. 4 (2022): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Van De Nguyen, Thanh Tan Luong, Trong Nam Phan, Trung Danh, Phuong Vy Vo, Discussion on research capability of teachers in pedagogical universities/faculties to meet the requirements of the New General Education Curriculum 2018 , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 10 No. 6 (2021): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Dr. Trong Nam Phan, Thi Cam My Phung, Current situation of managing the training activities for preschool teachers in Cai Lay town, Tien Giang province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Van De Nguyen, Van Thong Ho, Trong Nam Phan, Improving the effectiveness of research groups at Dong Thap University , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 11 No. 3 (2022): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Dr. Trong Nam Phan, Thi Thanh Thao Nguyen, Measures to manage information technology application in child education at kindergartens in Long Phu district, Soc Trang province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 04S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Trong Nam Phan, Sung Tran, Measures to manage national cultural identity education activities for Khmer students in ethnic minority boarding schools in Soc Trang province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 04S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Trong Nam Phan, Thi Be Nhi Nguyen, Developing preschool management staffs in Cai Lay town, Tien Giang province to meet educational innovation requirements , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 02S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Trong Nam Phan, Thi Huong Tang, Measures to manage self-assessment activities in education quality accreditation of kindergartens in Dong Hai district, Bac Lieu province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 04S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Dr. Trong Nam Phan, Truong Giang Nguyen, Measures to manage moral education activities for students of high schools in Tam Nong district, Dong Thap province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 03S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)