Designing and organizing STEM education activities for 4th-graders students based on the T-SM-E model
Main Article Content
Abstract
STEM education is an advanced educational model that has been widely adopted in many countries around the world. STEM education helps students to apply knowledge of Science, Technology, Engineering, and Mathematics to solve practical problems, positively impacts on their competency development. In our country, STEM education is also considered a educational orientation and has been implemented in recent years. Although STEM education has become popular worldwide, it is still relatively a new form of education in Vietnam. Many teachers have not yet been trained or exposed to STEM education. As a result, they may face difficulties and feel uncertain when implementing STEM education. Therefore, Teachers may find difficult and confusing to implement STEM education. In this article, we present a model of designing and organizing STEM educational activities for 4th-graders. Thereby we introduce to primary school teachers a new approach to design STEM educational activities teaching plans.
Keywords
4th-graders, organizing teaching, STEM education, the T-SM-E modle
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2021). V/v hướng dẫn xây dựng kế hoạch giáo dục của nhà trường cấp tiểu học (số 2345/BGDĐT-GDTH ngày 7/6/2021).
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2022). Kế hoạch triển khai thực hiện giáo dục STEM cấp Tiểu học (số 526/KH-BGDĐT ngày 17/5/2022).
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2023). Tài liệu tập huấn triển khai thực hiện giáo dục STEM cấp tiểu học tiếp cận theo chương trình giáo dục phổ thông 2018.
Lê, T. T. H., Nguyễn, T. H. G., & Nguyễn, N. H. (2023). Thiết kế kế hoạch bài dạy môn toán lớp 4 theo định hướng giáo dục STEM. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Thái Nguyên, 228(12), 486 – 494.
Nguyễn, K. N., Nguyễn, T. T., & Hùng, T. H. (2023). Dạy học lịch sử cấp tiểu học theo mô hình giáo dục STEM đáp ứng yêu cầu đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục, đào tạo. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Thái Nguyên, 228(04), 92 – 100.
Nguyễn , T. T. T. (2022). Dạy học tích hợp theo định hướng giáo dục STEM cho HS tiểu học bằng mô hình “EDP-5E”. Tạp Chí Giáo dục, 22(12), 1–6.
Nguyễn, V. H., & Thiều, T. T. H. (2022). Quy trình dạy môn khoa học ở tiểu học theo tiếp cận giáo dục STEM. Tạp chí Khoa học Đại học Sư phạm Hà Nội, 1, 87-94.
Saito, T., Gunji, Y., & Kumano, Y. (2015). The Problem about Technology in STEM Education: Some Findings from Action Research on the Professional Development & Integrated STEM Lessons in Informal Fields. K-12 STEM Education, 1(2), 85–100.
Thomas, B., & Watters, J. J. (2015). Perspectives on Australian, Indian and Malaysian approaches to STEM education. International Journal of Educational Development, 45, 42-53.
Tsupros, N., Kohler, R., & Hallinen, J. (2009). STEM education: A project to identify the missing components. Intermediate Unit 1: Center for STEM Education and Leonard Gelfand Center for Service Learning and Outreach.
Vũ, Đ. C., & Trần, T. T. H. (2023). Tổ chức dạy học môn toán ở tiểu học theo định hướng giáo dục STEM nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề và sáng tạo cho HS. Tạp chí Giáo dục, 23(11), 6-11.
Most read articles by the same author(s)
- Thi Truc Minh Nguyen, Thi Kieu Nguyen, Measures to organize practical and experiential activities in teaching Mathematics in primary schools , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 11 No. 1 (2022): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Nguyễn Thị Kiều, Thi My Hanh Bui, Designing STEM activities in teaching Mathematics grade 3 , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Tran Chau Pham, Duc Thinh Vo, Thi Kim Yen Ngo, Thuy Hoang Yen Tran, The level-set method combined with Desmos software to orient the solution of inequality problems , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 11 No. 1 (2022): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- TS. Thi Kieu Nguyen, Pham Mai Thao Dang, Designing STEM educational topics in teaching Mathematics to 3rd- graders in Da Lat city , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 02S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Tran Chau Pham, Duc Thinh Vo, Thi Kim Yen Ngo, Thuy Hoang Yen Tran, Procedures to build some inequality problems from basic convex functions , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 11 No. 4 (2022): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Thai Thuy Lam Ha, Tan Duyen Vo, Thi Kieu Nguyen, Teaching Mathematics in English: Applying crucial fundamental tools to support primary students , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 3 (2023): Social Sciences and Humanities Issue (English)
- Thi Truc Minh Nguyen, Teaching 5th-graders Geometry and Measurement content towards developing creative thinking , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 3 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (English)
- TS. Thi Kieu Nguyen, Thanh Sơn Nguyen, Developing 3rd graders’ practical problem-solving competences through teaching of numerical and calculation contents , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 4 (2025): Chuyên san Khoa học Xã hội và Nhân văn (Tiếng Việt)