Developing 9th-graders’ mathematical communication ability through teaching the chapter on measurements in right triangles

Phuoc Thuan Nguyen1,2, , Duong Hoang Nguyen3
1 Math - Informatics Group, Thuong Thoi Tien Secondary School, Vietnam
2 Post-graduate student, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
3 Faculty of Mathematics - Information Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Under the 2018 General Education Curriculum for Mathematics, this subject contributes to the formation and development of students' mathematical competence (with computational ability being its most prominent expression), which includes the following core components: mathematical thinking and reasoning competence, mathematical modeling competence, mathematical problem-solving competence, mathematical communication competence, and the competence to use tools and means for learning mathematics. Thus, mathematical communication competence is one of the five essential components for students. It helps students listen, understand, read, take notes (summarize), and convert between everyday language and mathematical language. This, in turn, reinforces their understanding and deepens their concept memory, as well as equipping them with the skills to present, ask questions, discuss, and debate mathematical content, ideas, and solutions in interaction with teachers and peers. After presenting the concepts of communication competence and mathematical communication competence, this paper proposes several teaching strategies aimed at developing mathematical communication competence for 9th-grade students through the instruction of the topic “Trigonometric Relations in Right Triangles.” Reasonably proposed pedagogical measures will help improve the effectiveness and quality of teaching this topic in particular, and mathematics instruction at the lower secondary level in general.

Article Details

Author Biography

PGS Duong Hoang Nguyen, Faculty of Mathematics - Information Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

PGS. TS. Trưởng chuyên ngành Phương pháp và lí luận dạy học bộ môn Toán trường Đại học Đồng Tháp.

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Đỗ, Đ. T. (Tổng chủ biên kiêm chủ biên), Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., Phạm, M. P., & Phạm, H. Q. (2023). Toán 9 (tập 1) – Cánh diều. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đỗ, Đ. T. (Chủ biên). (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Hà, H. K. (Tổng chủ biên), Cung, T. A., Nguyễn, H. Đ., Đặng, H. T., Nguyễn, C. C., Trần, M. C., Doãn, M. C., Trần, P. D,. Lưu, B. T., & Đặng, H. T. (2023). Toán 9 (tập 1) – Kết nối tri thức với cuộc sống. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Hoa, A. T. (2014). Sử dụng nghiên cứu bài học để phát triển năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trung học cơ sở. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, Việt Nam. http://tailieudientu.lrc.tnu.edu.vn/Upload/Collection/brief/brief_42620_46467_4720148221anhtuong.pdf
Nguyễn, H. Q. H., Trần, V. C., Đỗ, T. T., & Phạm, T. P. T. (2024). Một số biện pháp phát triển năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trong dạy học nội dung hình học (Toán 7). Tạp chí Giáo dục, 24(9), 19–24. https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1754
PISA. (2009). Assessment Framework-Key Competencies in Reading, Mathematics and Science. Programme for International Student Assessment, OECD. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2010/01/pisa-2009-assessment-framework_g1ghb2d7/9789264062658-en.pdf
Trần, K. (2014). Về mục tiêu môn Toán trong trương phổ thông Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 102, 1-5.
Trần, N. D. (Tổng chủ biên), Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A., Nguyễn, V. H., Ngô, H. L., Huỳnh, N. T., & Nguyễn. Đ. T. T. (2023). Toán 9 (tập 1) - Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Turner, R., Blum, W., & Niss, M. (2015). Using Competencies to Explain Mathematical Item Demand: A Work in Progress. In: Stacey, K., Turner, R. (eds) Assessing Mathematical Literacy (pp. 85-115). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-10121-7_4
Vũ, T. B. (2016). Bồi dưỡng năng lực biểu diễn toán học và năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trong dạy học môn Toán lớp 6, lớp 7. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>