Developing students' mathematical problem-solving ability in teaching practical problems on trigonometric functions and equations

Tuan Thoai Ho1,2, , Duong Hoang Nguyen3
1 Math Team, Kien Luong High School, Vietnam
2 Post-graduate student, Dong Thap University, Vietnam
3 Faculty of Mathematics - Information Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Our country's educational innovation focuses on a strong shift from only focusing on imparting knowledge to comprehensively developing learners' abilities and qualities. Under the 2018 General Education Program for Mathematics, the ability to solve mathematical problems is one of the five core abilities that need to be formed and developed in high school students. The topic of trigonometric functions and equations in 11th grade mathematics provides many opportunities to develop this ability in practices. This article proposes some measures to develop students' mathematical problem-solving ability in teaching practical problems on the topic of trigonometric functions and equations, contributing to improving the quality of mathematics teaching in high schools.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT–Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Đỗ, Đ. T., Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., & Phạm, M. P., (2023). Sách giáo khoa Toán 11 (Tập 1) – Bộ sách Cánh diều. Công ty cổ phần đầu tư xuất bản – Giáo dục Việt Nam.
Hà, H. K., Cung, T. A., Trần, V. T., Đặng, H. T., Trần, M. C., Lê, V. C., Nguyễn, Đ. Đ., Lê, V. H., Phan, T. H., Trần, Đ. K., Phạm, A. M., & Nguyễn, T. K. S. (2023). Sách giáo khoa Toán 11 (Tập 1) – Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống. Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.
Huỳnh, T. K. (2022). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh thông qua dạy học giải bài tập chủ đề Tích phân - Giải tích 12. Trường Đại học Đồng Tháp, Việt Nam.
Lê, N. S., & Nguyễn, D. H. (2020). Một số vấn đề về lí luận và thực hành dạy học môn Toán. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, M. P. (2021). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh thông qua dạy học chương Vectơ trong không gian; Quan hệ vuông góc trong không gian – Hình học 11. Trường Đại học Đồng Tháp, Việt Nam.
Nguyễn, T. T. (2022). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh trong dạy học chủ đề hệ thức lượng trong tam giác Toán 10 – Kết nối tri thức với cuộc sống. Trường Đại học Đồng Tháp, Việt Nam.
Phan, A. T. (2014). Đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh trong dạy học Toán lớp 11 Trung học Phổ thông. Trường Đại học Vinh, Việt Nam.
Trần, N. D., Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A., Nguyễn, C., Ngô, H. L., Phạm, H. Q., & Phạm, T. T. T. (2023). Sách giáo khoa Toán 11 (Tập 1) – Bộ sách Chân trời sáng tạo. Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.
Võ, X. M., & Tô, Q. L. (2023). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh lớp 10 qua dạy học giải bài tập phương trình quy về phương trình bậc hai. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 12, 3-11. https://doi.org/10.52714/dthu.12.6.2023.1110

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>