Current life skills education for primary  school students in Binh Chanh District, Ho Chi Minh City

Tieu Phung Nguyen1, , Minh Gian Pham2
1 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Faculty of Social Sciences Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

This article presents the study findings on the current life skills education for students at primary schools in Binh Chanh District, Ho Chi Minh City. A survey method was used with structured questionnaires, collecting responses from 80 teachers and 30 school administrators. Data were processed using a 5-point Likert scale. The results indicate that life skills education activities were initially implemented in a relatively consistent manner, especially in areas such as communication, collaboration, and self-care skills. However, several essential skills—such as emotional coping, conflict resolution, and decision-making—have not yet received adequate attention. On implementation, life skills education is mainly integrated into subject teaching and extracurricular activities, but lacks a concrete mechanism for evaluating effectiveness. Teachers’ pedagogical competence in life skills education and the coordination among schools, families, and society remain limited. Based on the survey findings, this article aims at enhancing the life skills education effectiveness in the context of general education reform.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2009). Tài liệu giáo dục kỹ năng sống trong trường tiểu học. NXB Giáo dục Việt Nam.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2020). Thông tư số 28/2020/TT-BGDĐT ban hành Điều lệ trường tiểu học.
Bùi, T. H. (2020). Phát triển kỹ năng sống cho học sinh tiểu học thông qua các hoạt động trải nghiệm. Tạp chí Giáo dục, 499, 31-34.
Nguyễn, M. Q., & Trịnh, T. N. H. (2021). Một số giải pháp nâng cao hiệu quả giáo dục kỹ năng sống trong trường tiểu học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 6, 45-50.
Nguyễn, T. M. L. (2016). Giáo dục học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Phạm, M. H. (2012). Giáo dục nhân cách học sinh Việt Nam thời kỳ đổi mới. NXB Chính trị Quốc gia.
Phạm, M. T. (2022). Thực trạng quản lý hoạt động giáo dục kỹ năng sống tại một số trường tiểu học ngoại thành Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Quản lý Giáo dục, 35(4), 60-67.
Trần, Q. T., & Lê, H. P. (2021). Kỹ năng sống và sự phát triển toàn diện học sinh tiểu học: Cơ sở lý luận và thực tiễn. Tạp chí Khoa học Xã hội và Nhân văn, 7(2), 98-105.
Trần, T. T. H. (2019). Thực trạng và giải pháp giáo dục kỹ năng sống cho học sinh tiểu học tại các thành phố lớn. Tạp chí Khoa học Quản lý Giáo dục, 4, 60-64.
Trần, T. T. (2018). Giáo dục kỹ năng sống trong nhà trường phổ thông: Lý luận và thực tiễn. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 152, 65-70.
UNESCO. (2016). Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives. Paris: UNESCO Publishing.
World Health Organization. (1999). Partners in life skills education: Conclusions from a United Nations inter-agency meeting. WHO.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>