Current life skills education for primary school students in Binh Chanh District, Ho Chi Minh City
Main Article Content
Abstract
This article presents the study findings on the current life skills education for students at primary schools in Binh Chanh District, Ho Chi Minh City. A survey method was used with structured questionnaires, collecting responses from 80 teachers and 30 school administrators. Data were processed using a 5-point Likert scale. The results indicate that life skills education activities were initially implemented in a relatively consistent manner, especially in areas such as communication, collaboration, and self-care skills. However, several essential skills—such as emotional coping, conflict resolution, and decision-making—have not yet received adequate attention. On implementation, life skills education is mainly integrated into subject teaching and extracurricular activities, but lacks a concrete mechanism for evaluating effectiveness. Teachers’ pedagogical competence in life skills education and the coordination among schools, families, and society remain limited. Based on the survey findings, this article aims at enhancing the life skills education effectiveness in the context of general education reform.
Keywords
Binh Chanh District, life skills education, primary school students, teachers.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2009). Tài liệu giáo dục kỹ năng sống trong trường tiểu học. NXB Giáo dục Việt Nam.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2020). Thông tư số 28/2020/TT-BGDĐT ban hành Điều lệ trường tiểu học.
Bùi, T. H. (2020). Phát triển kỹ năng sống cho học sinh tiểu học thông qua các hoạt động trải nghiệm. Tạp chí Giáo dục, 499, 31-34.
Nguyễn, M. Q., & Trịnh, T. N. H. (2021). Một số giải pháp nâng cao hiệu quả giáo dục kỹ năng sống trong trường tiểu học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 6, 45-50.
Nguyễn, T. M. L. (2016). Giáo dục học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Phạm, M. H. (2012). Giáo dục nhân cách học sinh Việt Nam thời kỳ đổi mới. NXB Chính trị Quốc gia.
Phạm, M. T. (2022). Thực trạng quản lý hoạt động giáo dục kỹ năng sống tại một số trường tiểu học ngoại thành Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Quản lý Giáo dục, 35(4), 60-67.
Trần, Q. T., & Lê, H. P. (2021). Kỹ năng sống và sự phát triển toàn diện học sinh tiểu học: Cơ sở lý luận và thực tiễn. Tạp chí Khoa học Xã hội và Nhân văn, 7(2), 98-105.
Trần, T. T. H. (2019). Thực trạng và giải pháp giáo dục kỹ năng sống cho học sinh tiểu học tại các thành phố lớn. Tạp chí Khoa học Quản lý Giáo dục, 4, 60-64.
Trần, T. T. (2018). Giáo dục kỹ năng sống trong nhà trường phổ thông: Lý luận và thực tiễn. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 152, 65-70.
UNESCO. (2016). Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives. Paris: UNESCO Publishing.
World Health Organization. (1999). Partners in life skills education: Conclusions from a United Nations inter-agency meeting. WHO.
Most read articles by the same author(s)
- Minh Gian Pham, Quoc Bao Dang, Thai Thuy Ngan Tam Tang, The wisdom of learning activities , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 01S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Van Thai Hong, Minh Giản Phạm, The current situation of managing the application of information technology in teaching Natural and Social Science subjects at primary schools in Binh Chanh district, Ho Chi Minh City , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 03S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Truong Vu Nguyen, Minh Gian Pham, Current situation and management measures to applying information technology in teaching at secondary schools in Binh Chanh district, Ho Chi Minh City , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 02S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Minh Gian Pham, Quoc Bao Dang, Essential values to “be human”, “live as humans”, and “become a good man” in Ho Chi Minh's secret wishes/virtue teachings , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 9 (2023): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Minh Gian Pham, Thi Tuyet Hanh Nguyen, Developing high school managers in accordance with principal standards responding to educational innovation , Dong Thap University Journal of Science: No. 37 (2019): Part A - Social Sciences and Humanities
- Ngoc Hieu Le, Minh Gian Pham, Current management of information technology application activities in teaching at high schools in O Mon district, Can Tho city , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 02S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Quoc Bao Dang, Minh Gian Pham, Năng lực quản lý/ lãnh đạo của người Hiệu trưởng trong bối cảnh đổi mới giáo dục , Dong Thap University Journal of Science: No. 2 (2013): Part A - Social Sciences and Humanities
- Van De Nguyen, Minh Gian Pham, Van Ban Nguyen, Giải pháp đào tạo, bồi dưỡng nâng cao trình độ chuyên môn, nghiệp vụ và tạo động lực làm việc cho đội ngũ giáo viên mầm non tỉnh Đồng Tháp , Dong Thap University Journal of Science: No. 10 (2014): Part A - Social Sciences and Humanities
- Thai Thuy Ngan Tam Tang, Minh Gian Pham, Quoc Bao Dang, Minh Chau Pham, Suggestions to promote career: Orientation, settlement, and achievement for young generation , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 11 No. 4 (2022): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Trong Nam Phan, Minh Gian Pham, Phuong Vy Vo, Activities of academic advisors in Southern educational institutions and recommendations for evaluation criteria , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 11 No. 4 (2022): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)