Developing mathematical modeling competence of grade 12 students through teaching the topic of Conditional Probability

Xuan Mai Vo1, Ngoc Oanh Le2,
1 Faculty of Mathematics - Information Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Post – graduate student, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

In the context of Vietnam’s 2018 Mathematics curriculum reform, Conditional Probability is introduced in Grade 12 as a new topic compared to the 2006 curriculum. Given its wide applications in science, technology, and daily life, this topic provides a valuable context for developing students’ mathematical modeling competence. This study explores how grade 12 students demonstrate that competence through learning Conditional Probability and proposes pedagogical measures to foster it. The findings show that students are able to construct mathematical models, solve them, and interpret results, while also developing interest and essential skills to apply mathematics to real-world problems.

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương Đảng Cộng sản Việt Nam. (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế. Hà Nội.
Blum, W., Galbraith, P. L., Henn, H. W., & Niss, M. (Eds.). (2007). Modelling and applications in mathematics education: The 14th ICMI study. Boston, MA: Springer US.
Blum, W., & Ferri, R. B. (2009). Mathematical modelling: Can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1), 45–58.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD&ĐT). NXB Giáo dục Việt Nam.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD&ĐT). NXB Giáo dục Việt Nam.
Edwards, D., & Hamson, M. J. (2001). Guide to Mathematical Modelling (2nd ed.). Palgrave.
Kaiser, G. (2017). The teaching and learning of mathematical modeling. In J. Cai (Ed.), Compendium for research in mathematics education (pp. 267–291). National Council of Teachers of Mathematics.
Lê, T. H. C. (2014). Mô hình hóa trong dạy học toán. Báo cáo tổng kết đề tài nghiên cứu cấp cơ sở, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn, B. K. (2011). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, D. N. (2013). Phương pháp mô hình hóa trong dạy học toán ở trường phổ thông. Kỷ yếu Hội thảo khoa học Cán bộ trẻ các trường sư phạm toàn quốc. NXB Đà Nẵng.
Nguyễn, P. L. (2016). Tích cực hóa hoạt động học tập của học sinh trong dạy học môn Toán. NXB Đại học Cần Thơ.
Nguyễn, T. H. N. (2023). Vận dụng quy trình mô hình hóa toán học trong dạy học học phần “Xác suất-thống kê Y học” cho sinh viên ngành Kĩ thuật xét nghiệm y học Trường Đại học Y-Dược, Đại học Huế. Tạp chí Giáo dục, 12-17.
Nguyễn, N. T., & Phan, N. N. H. (2019). Tích hợp toán–sinh học ở trường phổ thông: trường hợp khái niệm xác suất. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm TP Hồ Chí Minh, 16(12), 907-907.
Sở Giáo dục và Đào tạo Bình Phước. (2025). Đề thi thử tốt nghiệp THPT năm 2025 môn Toán – Lần 2.
Stillman, G. (2011). Applying mathematics in a high-stakes senior secondary examination: Student perceptions and performance. Educational Studies in Mathematics, 76(1), 45–63.
Swetz, F., & Hartzler, J. S. (Eds). (1991). Mathematical modelling in the secondary school curriculum. National Council of Teachers of Mathematics.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>