Developing of mathematical modeling competence for grade 5 students through teaching of solving real-world problems

Thi Kieu Nguyen , Thanh Ngu Pham1
1 Trường tiểu học Tân Phước Khánh A, phường Tân Khánh, thành phố Hồ Chí Minh

Main Article Content

Abstract

To achieve the goals of the general education program in general and the general education program in mathematics in particular, teachers organize teaching activities to achieve the targets of developing mathematical competences and apply mathematical knowledge to practice, is an important requirements. The article focuses on researching the issue of developing mathematical modeling competence through teaching practical problem solving for 5th grade students. Based on the analysis and clarification of the teaching theory on developing mathematical modeling competence and teaching practical problem solving, we identify the manifestations of students' mathematical modeling competence through practical problem solving activities, thereby proposing pedagogical measures in teaching to develop students' mathematical modeling competence, contributing to realizing the educational goal of teaching and learning to develop students' competences.

Article Details

References

Blum, W. & Leiss, D. (2007). How do students and teachers deal with modeling problems? In C. Haines et al. (Eds.), Modeling and Applications in Mathematics Education (pp. 222–231). Springer.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán. (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo)
Cao, T. H., Nguyễn, T. A. T. (2024). Các bước để giải bài toán có bối cảnh thực trong dạy học Toán ở trưởng trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, Tập 20, số S1, năm 2024, tr 61-66, DOI: https://doi.org/10.15625/2615-8957/12420110
Hoàng, T. N, Nguyễn, T. D. L, Phạm, T. L, Phạm V. T. (2022). Quy trình thiết kế bài tập mô hình hóa trong dạy học môn Toán ở tiểu học. Tạp chí Giáo dục, 22 (16), 1-5.
Lê, T. H. C. (2014). Mô hình hóa trong dạy học đạo hàm. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, số 65, 5-18.
Lê, T. C. N. (2023). Dạy học yếu tố hình học ở tiểu học theo hướng phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Trường Đại học Thái Nguyên, 229 (04), 300 – 305.
Nguyen, D. N. (2016). Modelling in Vietnamese School Mathematics. International Journal of Learning and Educational Research, 15(6), 114-126.
Niss, M., Blum, W. (2020). The Learning and Teaching of Mathematical Modelling. Routledge Publisher. London.
Nguyễn, B. K. (2009). Phương pháp dạy học Toán. NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, T. N. (2021). Dạy học toán theo định hướng phát triển năng lực ở tiểu học. NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.
Nguyễn, T. M. H., Vũ, V. Q., Lê, V. T. (2021). Thiết kế bài toán thực tiễn trong dạy học toán cho các lớp cuối cấp trung học cơ sở. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Vinh, 50(1B), 36-46.
Nguyễn, T. T., Phan, T. T. (2020). Giáo dục toán thực (Realistic Mathematics Education): một số nghiên cứu lí luận và gợi ý cho việc nghiên cứu phát triển chương trình giáo dục toán học ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 65(4), 130–145.
Polya, G., (1975). Giải một bài toán như thế nào?. NXB Giáo dục, Hà Nội
Trần, N. B., Trịnh, T. N. (2023). Dạy học môn Toán lớp 4 theo hướng phát triển năng lực mô hình hoá toán học. Tạp chí Thiết bị giáo dục. Volume 2, Issue 297 (September 2023), 28-30.
Trần, N. D., Khúc, T. C., Đinh, T. X. D., Nguyễn, Đ. K., Đậu, T. H., Đinh, T. K. L., Huỳnh, T. K. T. (2023). Toán 5 tập 2. NXB Giáo dục.

Most read articles by the same author(s)