Some methods of developing new problems from those in mathematics textbooks 4-5

Tam Dao, Van Hieu Lam

Main Article Content

Abstract

This article clarifies the concept of developing a new problem and its significance in mathematics education for primary pupils through the following aspects: Creating opportunities for students to deal with the textbook problems by means of analysis, synthesis, comparison, generalization to develop new ones related. These activities are governed by relationship between the general and specifics; Developing new problems via selecting contents and forms under different appropriate ways with analogies used; Finding out new problems by using causal relations.

Article Details

References

[1]. Đỗ Đình Hoan (Chủ biên), Nguyễn Áng, Vũ Quốc Chung, Đỗ Tiến Đạt, Đỗ Trung Hiệu, Trần Diên Hiển, Đào Thái Lai, Phạm Thanh Tâm, Kiều Đức Thành, Lê Tiến Thành, Vũ Dương Thụy (2014), Toán 4, NXB Giáo dục.
[2]. Đỗ Đình Hoan (Chủ biên), Nguyễn Áng, Đặng Tự Ân, Vũ Quốc Chung, Đỗ Tiến Đạt, Đỗ Trung Hiệu, Đào Thái Lai, Trần Văn Lý, Phạm Thanh Tâm, Kiều Đức Thành, Lê Tiến Thành, Vũ Dương Thụy (2008), Toán 5, NXB Giáo dục.
[3]. Trần Kiều (2014), Kỷ yếu Hội thảo quốc tế Việt Nam - Đan Mạch về giáo dục toán học theo hướng tiếp cận năng lực, Viện Khoa học Giáo dục.
[4]. Trần Ngọc Lan (Chủ biên), Trương Thị Tố Mai (2007), Rèn tư duy cho học sinh trong dạy học toán bậc tiểu học, NXB Trẻ.
[5]. G. Polya (1997), Giải bài toán như thế nào?, NXB Giáo dục. [6]. G. Polya (2008), Sáng tạo toán học, NXB Giáo dục.
[7]. Đào Tam (chủ biên), Trần Trung (2010), Tổ chức hoạt động nhận thức trong dạy học môn toán ở trường trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm.
[8]. Phạm Đình Thực (2007), Phương pháp sáng tác đề toán ở tiểu học, NXB Giáo dục.