Building a system of exercises to assess mathematics problem-solving competence for students grade 10 in teaching quadratic inequalities

Xuan Mai Vo, Thi My Ngan Nguyen1,
1 Post-graduate student, Dong Thap University

Main Article Content

Abstract

In the current period of educational innovation, in addition to renovating the goals, contents, programs and teaching methods, the improvement of testing and assessment according to the students' development competence also plays an important role. In teaching mathematics, the ability to solve math problems has been specified as one of the five core component competencies of math competencies that need to be formed and developed for students. Therefore, the proposal of effective tools to assess the mathematical problem solving competence for students in teaching mathematics partly meets the requirements of revolution. In this article, we propose a scale and a process to build a system of exercises to assess the ability to solve math problems for 10th grade students in teaching the chapter one unknown quadratic inequality.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Lê Thu Phương. (2020). Xây dựng tiêu chí đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh lớp 5 trong dạy học môn toán. Tạp chí Giáo dục. Số đặc biệt (4),128-132.
Nguyễn Thị Lan Phương. (2014). Đề xuất cấu trúc và chuẩn đầu ra đánh giá năng lực giải quyết vấn đề ở trường phổ thông mới. Tạp chí Khoa học Giáo dục, Số đặc biệt tháng 8/2018, tr 171-174.
Nguyễn Bá Kim. (2018). Phương pháp dạy học môn Toán. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Công Khanh. (chủ biên). Đào Thị Oanh (2019). Giáo trình kiểm tra đánh giá trong giáo dục. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Phan Anh Tài. (2014). Đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh trong quá trình dạy học toán lớp 11 trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ khoa học. Trường Đại học Vinh. Nghệ An.
Phan Đồng Châu Thuỷ và Nguyễn Thị Ngân. (2017). Xây dựng thang đo và bộ công cụ đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh qua dạy học dự án, Tạp chí khoa học giáo dục, 14(4), 99-109.
Thái Thị Nga. (2017). Phương thức xây dựng ngân hàng câu hỏi đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của sinh viên đại học sư phạm toán qua học phần đại số sơ cấp. Luận án tiến sĩ khoa học. Viện khoa học giáo dục Việt Nam. Hà Nội.
Trần Minh Mẫn. (2019). Xây dựng thang đánh giá năng lực giải quyết vấn đề thực tiễn của học sinh trong dạy học môn toán ở trung học cơ sở. Tạp chí khoa học giáo dục. 1(463), 35 – 39.
Trần Nam Dũng (Tổng Chủ biên), Trần Đức Huyên (Chủ biên), Nguyễn Thành Anh, Vũ Như Thư Hương, Ngô Hoàng Long, Phạm Hoàng Quân và Phạm Thị Thu Thuỷ. (2021). Sách giáo khoa toán 10 (Tập 2) – Bộ sách Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.

Most read articles by the same author(s)