Building a system of exercises to assess mathematics problem-solving competence for students grade 10 in teaching quadratic inequalities
Main Article Content
Abstract
In the current period of educational innovation, in addition to renovating the goals, contents, programs and teaching methods, the improvement of testing and assessment according to the students' development competence also plays an important role. In teaching mathematics, the ability to solve math problems has been specified as one of the five core component competencies of math competencies that need to be formed and developed for students. Therefore, the proposal of effective tools to assess the mathematical problem solving competence for students in teaching mathematics partly meets the requirements of revolution. In this article, we propose a scale and a process to build a system of exercises to assess the ability to solve math problems for 10th grade students in teaching the chapter one unknown quadratic inequality.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Assessment, mathematical problem solving competence, one unknown quadratic inequality, system of exercises, teaching mathematics
References
Lê Thu Phương. (2020). Xây dựng tiêu chí đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh lớp 5 trong dạy học môn toán. Tạp chí Giáo dục. Số đặc biệt (4),128-132.
Nguyễn Thị Lan Phương. (2014). Đề xuất cấu trúc và chuẩn đầu ra đánh giá năng lực giải quyết vấn đề ở trường phổ thông mới. Tạp chí Khoa học Giáo dục, Số đặc biệt tháng 8/2018, tr 171-174.
Nguyễn Bá Kim. (2018). Phương pháp dạy học môn Toán. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Công Khanh. (chủ biên). Đào Thị Oanh (2019). Giáo trình kiểm tra đánh giá trong giáo dục. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Phan Anh Tài. (2014). Đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh trong quá trình dạy học toán lớp 11 trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ khoa học. Trường Đại học Vinh. Nghệ An.
Phan Đồng Châu Thuỷ và Nguyễn Thị Ngân. (2017). Xây dựng thang đo và bộ công cụ đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh qua dạy học dự án, Tạp chí khoa học giáo dục, 14(4), 99-109.
Thái Thị Nga. (2017). Phương thức xây dựng ngân hàng câu hỏi đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của sinh viên đại học sư phạm toán qua học phần đại số sơ cấp. Luận án tiến sĩ khoa học. Viện khoa học giáo dục Việt Nam. Hà Nội.
Trần Minh Mẫn. (2019). Xây dựng thang đánh giá năng lực giải quyết vấn đề thực tiễn của học sinh trong dạy học môn toán ở trung học cơ sở. Tạp chí khoa học giáo dục. 1(463), 35 – 39.
Trần Nam Dũng (Tổng Chủ biên), Trần Đức Huyên (Chủ biên), Nguyễn Thành Anh, Vũ Như Thư Hương, Ngô Hoàng Long, Phạm Hoàng Quân và Phạm Thị Thu Thuỷ. (2021). Sách giáo khoa toán 10 (Tập 2) – Bộ sách Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Most read articles by the same author(s)
- Xuan Mai Vo, Quoc Loc To, Developing mathematical problem-solving competence for 10th graders through solving equations to quadratic equation , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 6 (2023): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Xuan Mai Vo, Ngoc Vu Le, Training students’ critical thinking through teaching Newton’s generalized binomial theorem in high school , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 4 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Xuan Mai Vo, Exploiting spatial geometry problem in teaching mathematics in high school toward fostering students’ competence of discovering new knowledge , Dong Thap University Journal of Science: No. 24 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Xuan Mai Vo, Ngo Nhat Huy Le, On the problem of calculating the distance from a point to a plane in space geometry , Dong Thap University Journal of Science: No. 28 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Xuan Mai Vo, Ba Hieu Huynh, Applying collaborative learning approach in teaching the maths case of two congruent triangles , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Xuan Mai Vo, Thi Ngoc Tam Nguyen, The effectiveness of implementing learning project on the quadratic function in high school , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 7 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (English)
- Xuan Mai Vo, Fostering students' capacity of intellectual adaptation through teaching the topic of calculating the pyramid volume , Dong Thap University Journal of Science: No. 11 (2014): Part A - Social Sciences and Humanities