Current status of teachers implementing career education for high school students in the Mekong Delta under the 2018 General Education Program
Main Article Content
Abstract
This study aims to assess the current situation of teachers implementing vocational education for high school students in the Mekong Delta. To that end, the authors conducted a 4-level scale survey of 81 managers and 669 teachers. The results were processed by the SPSS 22.0 application to calculate the average value and standard deviation. This paper covers three themes of 1. Awareness of administrators, teachers, and parents of students about personality characteristics and quality and capacity requirements of high school students; 2. Identifying the position, role, functions, tasks and characteristics of vocational education activities of vocational education teachers; 3. The current status of meeting professional standards and professional title standards of teachers implementing vocational education.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
High school, Mekong Delta, teaching staff, vocational education.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Hoạt động trải nghiệm và hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), (được sửa đổi bổ sung bởi Thông tư 13/2022/TT-BGDĐT).
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Thông tư 20/2018/TT-BGDĐT Ban hành quy chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Thông tư 04/2021/TT-BGDĐT, quy định mã số, tiêu chuẩn chức danh nghề nghiệp giáo viên trung học phổ thông công lập.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2022). Thông tư 07/2022/TT-BGDĐT, Quy định công tác tư vấn nghề nghiệp, việc làm và hỗ trợ khởi nghiệp trong các cơ sở giáo dục. Ban hành ngày 23 tháng 5 năm 2022.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2023). Tài liệu hội nghị phát triển giáo dục và đào tạo vùng ĐBSCL đến năm 2030, tầm nhìn đến năm 2045. Ngày 27/02/2023 tại Cần Thơ.
Đặng, D. A. (2010). Giáo dục hướng nghiệp ở Việt Nam. Hà Nội: NXB Văn hóa thông tin.
Nadler, L., & Nadler, Z. (1989). Developing Human Resources: Concepts and a Model (Jossey Bass Business & Management Series), 3rd Edition. Pubisher: Jossey-Bass.
Trần, Đ. N. (2023). Thực trạng phát triển đội ngũ giáo viên tổ chức hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp ở các trường trung học phổ thông Thành phố Cao Lãnh, tỉnh Đồng Tháp. Tạp chí Khoa học, Đại học Thái Nguyên, 228(4), 200-208.
Thủ tướng Chính phủ. (2018). Đề án “Giáo dục hướng nghiệp và định hướng phân luồng học sinh trong giáo dục phổ thông giai đoạn 2018-2025”, Quyết định số 522/QĐ-TTg ngày 14 tháng 5 năm 2018 của Thủ tướng Chính phủ.
Most read articles by the same author(s)
- Minh Gian Pham, Quoc Bao Dang, Thai Thuy Ngan Tam Tang, The wisdom of learning activities , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 01S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Quoc Bao Dang, Minh Gian Pham, Essential values to “be human”, “live as humans”, and “become a good man” in Ho Chi Minh's secret wishes/virtue teachings , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 9 (2023): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Minh Gian Pham, Quoc Bao Dang, Thai Thuy Ngan Tam Tang, Minh Chau Pham, Suggestions to promote career: Orientation, settlement, and achievement for young generation , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 11 No. 4 (2022): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Minh Gian Pham, Thi Tuyet Hanh Nguyen, Developing high school managers in accordance with principal standards responding to educational innovation , Dong Thap University Journal of Science: No. 37 (2019): Part A - Social Sciences and Humanities
- Phu Hao Tran, Some measures to improve vocational guidance for high school students at Chau Thanh District, An Giang Province , Dong Thap University Journal of Science: No. 24 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Kim Nen Tran, PGS Minh Gian Pham, A study on information technology competence in the context of educational innovation , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 3 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (English)
- Trong Nam Phan, Minh Gian Pham, Phuong Vy Vo, Activities of academic advisors in Southern educational institutions and recommendations for evaluation criteria , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 11 No. 4 (2022): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Quoc Bao Dang, Minh Gian Pham, Thai Thuy Ngan Tam Tang, The 4.0 Industrial Revolution and its challenges to Viet mind and education , Dong Thap University Journal of Science: No. 42 (2020): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Quoc Bao Dang, Minh Gian Pham, Thai Thuy Ngan Tam Tang, “Study manners first” and the story of President Ho Chi Minh welcomes Kliment Voroshilov , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 10 No. 4 (2021): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Thi Le Nuong Cai, Minh Gian Pham, Management methods for students’ sports - music activities at Dong Thap University , Dong Thap University Journal of Science: No. 28 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities