Current status of teachers implementing career education for high school students in the Mekong Delta under the 2018 General Education Program
Main Article Content
Abstract
This study aims to assess the current situation of teachers implementing vocational education for high school students in the Mekong Delta. To that end, the authors conducted a 4-level scale survey of 81 managers and 669 teachers. The results were processed by the SPSS 22.0 application to calculate the average value and standard deviation. This paper covers three themes of 1. Awareness of administrators, teachers, and parents of students about personality characteristics and quality and capacity requirements of high school students; 2. Identifying the position, role, functions, tasks and characteristics of vocational education activities of vocational education teachers; 3. The current status of meeting professional standards and professional title standards of teachers implementing vocational education.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
High school, Mekong Delta, teaching staff, vocational education.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Hoạt động trải nghiệm và hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), (được sửa đổi bổ sung bởi Thông tư 13/2022/TT-BGDĐT).
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Thông tư 20/2018/TT-BGDĐT Ban hành quy chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Thông tư 04/2021/TT-BGDĐT, quy định mã số, tiêu chuẩn chức danh nghề nghiệp giáo viên trung học phổ thông công lập.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2022). Thông tư 07/2022/TT-BGDĐT, Quy định công tác tư vấn nghề nghiệp, việc làm và hỗ trợ khởi nghiệp trong các cơ sở giáo dục. Ban hành ngày 23 tháng 5 năm 2022.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2023). Tài liệu hội nghị phát triển giáo dục và đào tạo vùng ĐBSCL đến năm 2030, tầm nhìn đến năm 2045. Ngày 27/02/2023 tại Cần Thơ.
Đặng, D. A. (2010). Giáo dục hướng nghiệp ở Việt Nam. Hà Nội: NXB Văn hóa thông tin.
Nadler, L., & Nadler, Z. (1989). Developing Human Resources: Concepts and a Model (Jossey Bass Business & Management Series), 3rd Edition. Pubisher: Jossey-Bass.
Trần, Đ. N. (2023). Thực trạng phát triển đội ngũ giáo viên tổ chức hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp ở các trường trung học phổ thông Thành phố Cao Lãnh, tỉnh Đồng Tháp. Tạp chí Khoa học, Đại học Thái Nguyên, 228(4), 200-208.
Thủ tướng Chính phủ. (2018). Đề án “Giáo dục hướng nghiệp và định hướng phân luồng học sinh trong giáo dục phổ thông giai đoạn 2018-2025”, Quyết định số 522/QĐ-TTg ngày 14 tháng 5 năm 2018 của Thủ tướng Chính phủ.
Most read articles by the same author(s)
- Minh Gian Pham, Quản lí phát triển đội ngũ giáo viên trung học phổ thông theo hướng chuẩn hóa , Dong Thap University Journal of Science: No. 1 (2012): Part A - Social Sciences and Humanities
- Minh Gian Pham, Thi Tuyet Hanh Nguyen, Thi Thu Lieu Dang, The current circumstances and essientials for high school managers , Dong Thap University Journal of Science: No. 22 (2016): Part A - Social Sciences and Humanities
- Khanh Duc Tran, Huu Ngai Pham, Theory of multiple intelligences and methodology innovations at higher education , Dong Thap University Journal of Science: No. 16 (2015): Part A - Social Sciences and Humanities
- Minh Gian Pham, Thi Thu Lieu Dang, Thanh Hung Huynh, Realities and solutions to developing managerial staffs of Dong Thap high schools subject to principals standard , Dong Thap University Journal of Science: No. 25 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Quoc Bao Dang, Minh Gian Pham, Chi Got Nguyen, Vietnam’s modern national education: understanding the development process and prospective missions , Dong Thap University Journal of Science: No. 42 (2020): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Minh Gian, Thi Tuyet Hanh Nguyen, Hong Phuc Phan, Study on the functons and competencies of a high school principal In the current circumstances , Dong Thap University Journal of Science: No. 12 (2015): Part A - Social Sciences and Humanities
- Quoc Bao Dang, Minh Gian Pham, Thai Thuy Ngan Tam Tang, Uncle Ho with educational staffs , Dong Thap University Journal of Science: No. 31 (2018): Part A - Social Sciences and Humanities
- Minh Gian Pham, Quoc Bao Dang, Thai Thuy Ngan Tam Tang, Pham Van Dong – The excellent politican and educationlist of the country , Dong Thap University Journal of Science: No. 18 (2016): Part A - Social Sciences and Humanities
- Minh Gian Pham, Quoc Bao Dang, Some of uncle ho’s teachings 60 years ago in fire rooster year - 1957 , Dong Thap University Journal of Science: No. 23 (2016): Part A - Social Sciences and Humanities
- Quoc Bao Dang, Minh Gian Pham, Quán triệt lời dạy của Bác Hồ ở một số thời điểm lịch sử vào việc triển khai chiến lược giáo dục hiện nay , Dong Thap University Journal of Science: No. 3 (2013): Part A - Social Sciences and Humanities