Training analytical thinking for 12th graders through the topic of “the method of coordinates in space”
Main Article Content
Abstract
The article presents the characteristics of analytical thinking in teaching Mathematics. From studying documents on thinking, analytical thinking and the reality of teaching Math in high schools, we proposes some measures to contribute to training analytical thinking for 12th grade students through teaching the topic “The method of coordinates in space".
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Analytical thinking, Math 12, spatial coordinates, thinking
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Chu, C. T. (2015). Phát triển tư duy thông qua dạy học môn Toán ở trường phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đỗ, Đ. T., Phạm, X .C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., & Phạm, M. P., (2024). Toán 12 (Tập 1, tập 2)- Bộ sách Cánh Diều. Hà Nội: NXB Thiết bị Giáo dục Việt Nam.
Hà, H. Kh., Cung, T. A., Trần, V. T., Đặng, H. Th., Trần, M. C., Lê, V. C., Nguyễn, Đ. Đ., Lê, V. H., Phan, T. H., Trần, Đ. K., Phạm, A. M., & Nguyễn, T. K. S., (2024). Toán 12 (Tập 1, tập 2) – Bộ sách kết nối tri thức với cuộc sống. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Lê, V.T. (2016). Phương pháp dạy học môn Toán. Hồ Chí Minh: NXB Đại học Sư phạm.
Marzano, R. J. (2000). Thiết kế một phân loại tư duy mới dựa trên mục tiêu giáo dục. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Nguyễn, V. L. (1995). Tư duy và hoạt động toán học. Tài liệu dành cho học viên cao học chuyên ngành Lý luận và Phương pháp dạy học Toán. Nghệ An: Đại học Vinh.
Phạm, M. T. (2020). Phát triển năng lực tư duy phân tích toán học cho học sinh thông qua dạy học chương: Ứng dụng đạo hàm để khảo sát và vẽ đồ thị hàm số - Giải tích 12. Trường Đại học Đồng Tháp, Việt Nam.
Trần, N. D., Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A., Vũ, N. T. H., Ngô, H. L., Phạm, H. Q., & Phạm, T. T. T., (2024). Toán 12 (Tập 1, tập 2) – Bộ sách Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần, T. T. (1988). Tư duy và hoạt động học toán. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Vũ, T. H. (2021). Rèn luyện tư duy phân tích cho học sinh lớp 11 thông qua dạy học chủ đề lượng giác. Trường Đại học Đồng Tháp. Việt Nam.
Most read articles by the same author(s)
- Duong Hoang Nguyen, Thi Thu Thao Duong, Setting the scenes in triangle chapter for mathematical problem - solving capacity for grade 7 students , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 02S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Duong Hoang Nguyen, Thi Ngoc Hanh Nguyen, Some measures to develop reasoning-thinking competence for grade 12 students through teaching volume of polyhedron , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 02S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Assoc. Prof. Dr. Duong Hoang Nguyen, Xuan Nam Tran, Some measures to develop the mathematical thinking and reasoning abilities of 10th-grade students in teaching the topic “Coordinate geometry in the plane” , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Duong Hoang Nguyen, Van Quan Pham, Development of functional thinking for students through teaching chapter "Expliance functions, code functions and logarit functions” - Calculus 12 , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Xuan Mai Nguyen, Duong Hoang Nguyen, Some methods improving students’ competency of analyzing for maths solutions via teaching the lesson theme of coordinate plane method - grade 10 Geometry , Dong Thap University Journal of Science: No. 27 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Phó Giáo sư Duong Hoang Nguyen, Thi Hong Hanh Doan, Developing students’ algorithmic thinking in teaching the topics of number sequences, additive progressions and multiplication progressions – Math 11 , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- PGS. TS Duong Hoang Nguyen, Thi Nhu Nguyet Trang, Developing practical problem-solving competence through teaching the topic of quantitative in triangle and vector – grade 10 mathematics , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Duong Hoang Nguyen, Văn Út Nguyễn, Some measures to create knowledge mobile capacity for excellent grade 12 students in teaching solution of exercises chapter "Primitives, calculus, and applications" , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thanh Tam Le, PGS, TS Dương Hoàng Nguyễn, Applying experiential learning theory in teaching the concept “Triangular primarism” (Math 7) , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 02S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Duong Hoang Nguyen, Thanh Can Tran, Dạy học định lý hình học không gian với sự hỗ trợ của phần mềm Geospace , Dong Thap University Journal of Science: No. 8 (2014): Part A - Social Sciences and Humanities