Training analytical thinking for 12th graders through the topic of “the method of coordinates in space”

Duong Hoang Nguyen1, Thi Tham Pham2,
1 Faculty of Mathematics – Informatics Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Vietnam
2 Post – graduate student, Dong Thap University, Vietnam

Main Article Content

Abstract

The article presents the characteristics of analytical thinking in teaching Mathematics. From studying documents on thinking, analytical thinking and the reality of teaching Math in high schools, we proposes some measures to contribute to training analytical thinking for 12th grade students through teaching the topic “The method of coordinates in space".

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Chu, C. T. (2015). Phát triển tư duy thông qua dạy học môn Toán ở trường phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đỗ, Đ. T., Phạm, X .C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., & Phạm, M. P., (2024). Toán 12 (Tập 1, tập 2)- Bộ sách Cánh Diều. Hà Nội: NXB Thiết bị Giáo dục Việt Nam.
Hà, H. Kh., Cung, T. A., Trần, V. T., Đặng, H. Th., Trần, M. C., Lê, V. C., Nguyễn, Đ. Đ., Lê, V. H., Phan, T. H., Trần, Đ. K., Phạm, A. M., & Nguyễn, T. K. S., (2024). Toán 12 (Tập 1, tập 2) – Bộ sách kết nối tri thức với cuộc sống. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Lê, V.T. (2016). Phương pháp dạy học môn Toán. Hồ Chí Minh: NXB Đại học Sư phạm.
Marzano, R. J. (2000). Thiết kế một phân loại tư duy mới dựa trên mục tiêu giáo dục. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Nguyễn, V. L. (1995). Tư duy và hoạt động toán học. Tài liệu dành cho học viên cao học chuyên ngành Lý luận và Phương pháp dạy học Toán. Nghệ An: Đại học Vinh.
Phạm, M. T. (2020). Phát triển năng lực tư duy phân tích toán học cho học sinh thông qua dạy học chương: Ứng dụng đạo hàm để khảo sát và vẽ đồ thị hàm số - Giải tích 12. Trường Đại học Đồng Tháp, Việt Nam.
Trần, N. D., Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A., Vũ, N. T. H., Ngô, H. L., Phạm, H. Q., & Phạm, T. T. T., (2024). Toán 12 (Tập 1, tập 2) – Bộ sách Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần, T. T. (1988). Tư duy và hoạt động học toán. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Vũ, T. H. (2021). Rèn luyện tư duy phân tích cho học sinh lớp 11 thông qua dạy học chủ đề lượng giác. Trường Đại học Đồng Tháp. Việt Nam.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>