Testing and assessing mathematical problem solving ability of 11thgrade students in teaching Statistics and Probability

Duong Hoang Nguyen1, Thi Hoa Nguyen2,
1 Faculty of Mathematics – Informatics Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Post – graduate student, Dong Thap University, Vietnam

Main Article Content

Abstract

The article clarifies theoretical basis for the ability to solve math problems, especially in the context of teaching in high schools. The study focused on analyzing the manifestations of students' math problems in the statistical topic and the probability of grade 11, thereby pointing out the basic characteristics that need to be noticed during designing learning activities. At the same time, the article systematizes a number of theoretical issues on inspection and evaluation in the direction of developing quality and capacity, considering this as an important basis for building appropriate assessment tools. On that basis, the article identifies the criteria and develops a scale of assessing the ability to solve math problems in teaching statistical and probability subjects, and illustrates the application of specific contents. Research results contribute to providing scientific and practical basis for the innovation of inspection and evaluation in the direction of capacity development, thereby supporting the implementation of the goal of developing the capacity to solve math problems for students in teaching math in high schools.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông môn tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT). Bộ Giáo dục và Đào tạo (2020). Tài liệu tập huấn Module 3 dành cho giáo viên Trung học phổ thông. Nhà xuất bản Đại học Sư phạm Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2021). Quy định về đánh giá và xếp loại học sinh (Thông tư 22/2021/TT-BGDĐT ban hành ngày 20/12/2021 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2025). Tài liệu tập huấn xây dựng câu hỏi thi tốt nghiệp THPT môn Toán năm 2025 (theo văn bản chỉ đạo quyết định số 764/-QĐ-BGDĐT ngày 08/3/2024 quy định về cấu trúc định dạng đề thi kỳ thi tốt nghiệp THPT từ năm 2025 - Kế hoạch số 336/KH-BGDĐT ngày 08/4/2024 của Bộ trưởng bộ GDĐT về tập huấn xây dựng ngân hàng câu hỏi thi, ra đề thi minh họa kỳ thi tốt nghiệp THPT từ năm 2025). Hà Nội.
Đỗ, Đ. T. (Chủ biên), Đỗ, T. Đ., Nguyễn, H. A., Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Phạm, S. N., & Phùng, H. H. (2018). Hướng dẫn dạy học môn Toán trung học phổ thông theo chương trình giáo dục phổ thông mới. Nhà xuất bản Đại học Sư phạm.
Đỗ, Đ. T. (chủ biên), Phạm, X. C, Nguyễn, S. H, Nguyễn. T. P. L, Phạm, S. N., & Phạm, M. P. (2021). Toán 11 (Tập 2, bộ Cánh Diều). Nhà xuất bản Đại học Sư phạm.
Nguyễn, B. K. (2004). Phương pháp dạy học môn Toán. Nhà xuất bản Đại học Sư phạm.
Nguyễn, C. K., & Đào, T. O. (2019). Giáo trình kiểm tra đánh giá trong giáo dục. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
Nguyễn, T. M. N. (2023). Xây dựng hệ thống bài tập đánh giá năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh lớp 10 trong dạy học Chương Bất phương trình bậc hai một ẩn (Bộ sách Chân trời sáng tạo) (Luận văn thạc sĩ Khoa học giáo dục). Trường Đại học Đồng Tháp.
Phan, A. T. (2014). Đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh trong quá trình dạy học toán lớp 11 trung học phổ thông (Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục). Trường Đại học Vinh.
Phạm, M. T. (2018). Đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh trong quá trình dạy học phương pháp toạ độ trong mặt phẳng Hình học 10 (Luận văn thạc sĩ Khoa học giáo dục). Trường Đại học Đồng Tháp.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>