The current situation of managing experiential activities for exploring the surrounding environment among five-year-old children in preschools of Tan Phu District, Ho Chi Minh City
Main Article Content
Abstract
The article focuses on examining the current situation of managing experiential activities for exploring the surrounding environment among five-year-old children in preschools of Tan Phu district, Ho Chi Minh city. Based on theoretical approaches and practical surveys of administrators and teachers, the study applied various research methods. The analysis reveals that experiential activities received initial attention in implementation but still faced several limitations in planning, organizational forms, stakeholder coordination, and assessment practices. This article emphasizes the necessity of improving management effectiveness and proposes several orientations to create an open educational environment; thereby fostering children’s cognitive development, social skills, and positive attitudes toward the surrounding world.
Keywords
Experiential activities, five-year-old children, management, preschool education, surrounding environment
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2021). Văn bản hợp nhất số 01/VBHN-BGDĐT: Chương trình Giáo dục mầm non.
Cao. T. H. N. (2017). Quản lí hoạt động trải nghiệm ở trường mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp chí Giáo dục, Số Đặc biệt, tháng 12/2017, 2-4.
Dewey, J. (1938). Experience and education. Macmillan.
Đinh T. K. T. (2010), Hoạt động trải nghiệm sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam
Hoàng. T. H. (2012). Giáo trình phương pháp hướng dẫn trẻ mầm non khám phá khoa học về môi trường xung quanh. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Nguyễn. Q. C, & Nguyễn. T. M. L. (2015). Đại cương khoa học quản lý. Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn, T. H. (2020). Thực trạng quản lí hoạt động trải nghiệm cho trẻ 5-6 tuổi các trường mầm non, thành phố Bắc Ninh, tỉnh Bắc Ninh theo hướng phát triển kỹ năng sống. Tạp chí Quản lí Giáo dục, Tập 12, số 06, 147-154.
Châu , T. T. P, & Phan , N. T. (2024). Thực trạng quản lí hoạt động trải nghiệm cho trẻ ở các trường mầm non tại thành phố Bạc Liêu, tỉnh Bạc Liêu. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 11), 138–148. Truy cập từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1420.
Văn, T. M. T. (2022). Giáo dục STEAM trong tổ chức hoạt động giáo dục ở trường mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp chí Giáo dục, 22(11), 1-6. https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/435.
Most read articles by the same author(s)
- Ngoc Hien Huynh, TS Hung Cuong Le, Currently managing career guidance activities for students in secondary schools in Can Duoc district, Long An province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 04S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Tan Phat Le, Hung Cuong Le, Currently managing english teaching based on competce-development at secondary schools in Ninh Kieu district, Can Tho city , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 04S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Hung Cuong Le, Nhu Y Ho, The current development of management staff based on principle standards at lower secondary schools in Co Do District, Can Tho City , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 03S (2025): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Ngoc Binh Do, Hung Cuong Le, Current self-assessment management activities in educational quality accreditation at lower secondary schools in My Tho city, Tien Giang province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 03S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Hung Cuong Le, Le Khanh Huy Phan, The current management of Physical Education teaching activities oriented toward competency development for high school students in District 7, Ho Chi Minh City , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 03S (2025): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Hung Cuong Le, Vo Hoai An Le, The current situation of managing educational socialization activities in preschools in Binh Tan District, Ho Chi Minh City , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 05S (2025): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)