The current situation of managing experiential activities for exploring the surrounding environment among five-year-old children in preschools of Tan Phu District, Ho Chi Minh City

Hung Cuong Le1, Ngoc Duc Duong2,
1 Faculty of Social Sciences Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

The article focuses on examining the current situation of managing experiential activities for exploring the surrounding environment among five-year-old children in preschools of Tan Phu district, Ho Chi Minh city. Based on theoretical approaches and practical surveys of administrators and teachers, the study applied various research methods. The analysis reveals that experiential activities received initial attention in implementation but still faced several limitations in planning, organizational forms, stakeholder coordination, and assessment practices. This article emphasizes the necessity of improving management effectiveness and proposes several orientations to create an open educational environment; thereby fostering children’s cognitive development, social skills, and positive attitudes toward the surrounding world.

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương. (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2021). Văn bản hợp nhất số 01/VBHN-BGDĐT: Chương trình Giáo dục mầm non.
Cao. T. H. N. (2017). Quản lí hoạt động trải nghiệm ở trường mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp chí Giáo dục, Số Đặc biệt, tháng 12/2017, 2-4.
Dewey, J. (1938). Experience and education. Macmillan.
Đinh T. K. T. (2010), Hoạt động trải nghiệm sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam
Hoàng. T. H. (2012). Giáo trình phương pháp hướng dẫn trẻ mầm non khám phá khoa học về môi trường xung quanh. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Nguyễn. Q. C, & Nguyễn. T. M. L. (2015). Đại cương khoa học quản lý. Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn, T. H. (2020). Thực trạng quản lí hoạt động trải nghiệm cho trẻ 5-6 tuổi các trường mầm non, thành phố Bắc Ninh, tỉnh Bắc Ninh theo hướng phát triển kỹ năng sống. Tạp chí Quản lí Giáo dục, Tập 12, số 06, 147-154.
Châu , T. T. P, & Phan , N. T. (2024). Thực trạng quản lí hoạt động trải nghiệm cho trẻ ở các trường mầm non tại thành phố Bạc Liêu, tỉnh Bạc Liêu. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 11), 138–148. Truy cập từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1420.
Văn, T. M. T. (2022). Giáo dục STEAM trong tổ chức hoạt động giáo dục ở trường mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp chí Giáo dục, 22(11), 1-6. https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/435.

Most read articles by the same author(s)