A study on information technology competence in the context of educational innovation
Nội dung chính của bài viết
Tóm tắt
Current advancements in information technology play an important role in our lives, bringing forth economic prosperity, happy societies and smart education. Information technology competence is defined as the ability to perceive today information technology knowledge, of training comparative, analytical thinking for association, judgment and reasoning for effective problem-solving tasks. This article presents our study on the major concepts and individual’s awareness of information technology competence to apply and improve information technology competence in education and training and in building models for pedagogical students, developing awareness for pedagogical students, contributing to improving the quality of education.
Từ khóa
Information technology, information technology and communication, information technology competence, informatics
Chi tiết bài viết

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Tài liệu tham khảo
Impagliazzo, J., Sabin, M. C., & Alrumaih, H. (2016). An information technology competency model and curriculum. IEEE in Global Engineering Education Conference. https://dx.doi.org/10.1109/EDUCON.2016.7474657.
Le, T. K. L. (2019). Developing information technology capacity in teaching for pedagogical students at universities. Doctoral thesis in education. Hanoi University of Education. Hanoi.
Ministry of Information and Communications. (2014). Circular 03/2014/TT-BTTTT on March 11, 2014 Regulating Skill Standards for using information technology.
Ministry of Information and Communications. (2015). Regulations on professional information technology human resource skills standards - Issued together with Circular 11/2015/TT-BTTTT on May 5, 2015.
Ministry of Education and Training. (2018). Circular 32/2018/TT-BGDDT on December 26, 2018 of the Minister of Education and Training.
Ministry of Education and Training. (2018). Circular 20/2018/TT-BGDDT regulating professional standards for teachers at general education establishments.
Ministry of Information and Communications. (2021). Circular 17/2021/TT-BTTTT Amending and supplementing a number of articles of Circular 11/2015/TT-BTTTT on May 5, 2015 of the Ministry of Information and Communications Regulating professional information technology human resource skills standards.
Tran, D. H., & Do, V. H. (2021). Digital competency framework for Vietnamese students in the context of digital transformation. Information and Documentation Magazine, 1, 12-21.
UNESCO, France, UNESCO (Ed.). (2018). ICT competency framework for teachers.
Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả
- Phan Trọng Nam, Phạm Minh Giản, Võ Phượng Vy, Hoạt động của cố vấn học tập trong các cơ sở giáo dục đại học ở vùng Nam Bộ và đề xuất các tiêu chí đánh giá , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Tập 11 Số 4 (2022): Chuyên san Khoa học Xã hội và Nhân văn (Tiếng Việt)
- Đặng Quốc Bảo, Phạm Minh Giản, Tăng Thái Thụy Ngân Tâm, Cách mạng công nghiệp lần thứ tư (4.0) và những vấn đề đặt ra cho Trí Việt cho giáo dục Việt , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 42 (2020): Chuyên san Khoa học Xã hội và Nhân văn (Tiếng Việt)
- Duyên Văn Hiền, Phạm Minh Giản, Kiếm tra, đánh giá kết quả học tập của học sinh các trường trung học phổ thông huyện Trần Văn Thời: thực trạng và ý kiến đề xuất , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 17 (2015): Phần A - Khoa học Xã hội và Nhân văn
- Cái Thị Lê Nương, Phạm Minh Giản, Một số biện pháp quản lý hoạt động phong trào văn nghệ - thể dục thể thao sinh viên Trường Đại học Đồng Tháp , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 28 (2017): Phần A - Khoa học Xã hội và Nhân văn
- Đặng Quốc Bảo, Phạm Minh Giản, Nguyễn Chí Gót, Quốc học Việt đương đại: nhận thức tiến trình phát triển và nhiệm vụ phía trước , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 42 (2020): Chuyên san Khoa học Xã hội và Nhân văn (Tiếng Việt)
- Đặng Quốc Bảo, Phạm Minh Giản, Tăng Thái Thuỵ Ngân Tâm, Huấn đức của Hồ Chí Minh: “Lấy tự học làm cốt. Do thảo luận và chỉ đạo giúp vào" , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Tập 9 Số 2 (2020): Chuyên san Khoa học Xã hội và Nhân văn (Tiếng Việt)
- Phạm Minh Giản, Nguyễn Thị Tuyết Hạnh, Đặng Thị Thu Liễu, Bối cảnh và những yêu cầu cơ bản đối với người cán bộ quản lý trường trung học phổ thông trong giai đoạn hiện nay , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 22 (2016): Phần A - Khoa học Xã hội và Nhân văn
- Đặng Quốc Bảo, Phạm Minh Giản, Tăng Thái Thụy Ngân Tâm, Những nhận thức về “phạm trù năng lực” và bàn luận cho sự vận dụng vào nhà trường Việt đối với hai lực lượng: giáo viên và hiệu trưởng , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 41 (2019): Phần A - Khoa học Xã hội và Nhân văn
- Lê Kim Ngân, Phạm Minh Giản, Thực trạng quản lý hoạt động giáo dục kỹ năng sống cho trẻ 5-6 tuổi ở các trường mầm non huyện Gò Quao, tỉnh Kiên Giang , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Tập 13 Số 03S (2024): Số Đặc biệt chuyên san Khoa học Xã hội và Nhân văn (Tiếng Việt)
- Đặng Quốc Bảo, Phạm Minh Giản, Một số góc nhìn về giáo dục “đạo đức – pháp luật - lối sống/ nếp sống” cho thế hệ trẻ trong bối cảnh hiện nay , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 11 (2014): Phần A - Khoa học Xã hội và Nhân văn