A study on information technology competence in the context of educational innovation
Nội dung chính của bài viết
Tóm tắt
Current advancements in information technology play an important role in our lives, bringing forth economic prosperity, happy societies and smart education. Information technology competence is defined as the ability to perceive today information technology knowledge, of training comparative, analytical thinking for association, judgment and reasoning for effective problem-solving tasks. This article presents our study on the major concepts and individual’s awareness of information technology competence to apply and improve information technology competence in education and training and in building models for pedagogical students, developing awareness for pedagogical students, contributing to improving the quality of education.
Chi tiết bài viết
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Từ khóa
Information technology, information technology and communication, information technology competence, informatics
Tài liệu tham khảo
Impagliazzo, J., Sabin, M. C., & Alrumaih, H. (2016). An information technology competency model and curriculum. IEEE in Global Engineering Education Conference. https://dx.doi.org/10.1109/EDUCON.2016.7474657.
Le, T. K. L. (2019). Developing information technology capacity in teaching for pedagogical students at universities. Doctoral thesis in education. Hanoi University of Education. Hanoi.
Ministry of Information and Communications. (2014). Circular 03/2014/TT-BTTTT on March 11, 2014 Regulating Skill Standards for using information technology.
Ministry of Information and Communications. (2015). Regulations on professional information technology human resource skills standards - Issued together with Circular 11/2015/TT-BTTTT on May 5, 2015.
Ministry of Education and Training. (2018). Circular 32/2018/TT-BGDDT on December 26, 2018 of the Minister of Education and Training.
Ministry of Education and Training. (2018). Circular 20/2018/TT-BGDDT regulating professional standards for teachers at general education establishments.
Ministry of Information and Communications. (2021). Circular 17/2021/TT-BTTTT Amending and supplementing a number of articles of Circular 11/2015/TT-BTTTT on May 5, 2015 of the Ministry of Information and Communications Regulating professional information technology human resource skills standards.
Tran, D. H., & Do, V. H. (2021). Digital competency framework for Vietnamese students in the context of digital transformation. Information and Documentation Magazine, 1, 12-21.
UNESCO, France, UNESCO (Ed.). (2018). ICT competency framework for teachers.
Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả
- Nguyễn Văn Đệ, Phạm Minh Giản, Nguyễn Văn Bản, Giải pháp đào tạo, bồi dưỡng nâng cao trình độ chuyên môn, nghiệp vụ và tạo động lực làm việc cho đội ngũ giáo viên mầm non tỉnh Đồng Tháp , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 10 (2014): Phần A - Khoa học Xã hội và Nhân văn
- Duyên Văn Hiền, Phạm Minh Giản, Kiếm tra, đánh giá kết quả học tập của học sinh các trường trung học phổ thông huyện Trần Văn Thời: thực trạng và ý kiến đề xuất , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 17 (2015): Phần A - Khoa học Xã hội và Nhân văn
- Đặng Quốc Bảo, Phạm Minh Giản, Tăng Thái Thụy Ngân Tâm, Những nhận thức về “phạm trù năng lực” và bàn luận cho sự vận dụng vào nhà trường Việt đối với hai lực lượng: giáo viên và hiệu trưởng , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 41 (2019): Phần A - Khoa học Xã hội và Nhân văn
- Đặng Quốc Bảo, Phạm Minh Giản, Năng lực quản lý/ lãnh đạo của người Hiệu trưởng trong bối cảnh đổi mới giáo dục , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 2 (2013): Phần A - Khoa học Xã hội và Nhân văn
- Đặng Quốc Bảo, Phạm Minh Giản, Một số góc nhìn về giáo dục “đạo đức – pháp luật - lối sống/ nếp sống” cho thế hệ trẻ trong bối cảnh hiện nay , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 11 (2014): Phần A - Khoa học Xã hội và Nhân văn
- Đặng Quốc Bảo, Phạm Minh Giản, Tăng Thái Thuỵ Ngân Tâm, Minh triết "trồng người" của Hồ Chí Minh , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 29 (2017): Phần A - Khoa học Xã hội và Nhân văn
- Đặng Quốc Bảo, Phạm Minh Giản, “Khoa học giáo dục Việt” trước nhiệm vụ phát triển “Trí Việt” bền vững , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 42 (2020): Chuyên san Khoa học Xã hội và Nhân văn (Tiếng Việt)
- Phạm Minh Giản, Nguyễn Thị Tuyết Hạnh, Phan Hồng Phúc, Nghiên cứu chức năng và năng lực của hiệu trưởng trường trung học phổ thông trong giai đoạn hiện nay , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 12 (2015): Phần A - Khoa học Xã hội và Nhân văn
- Phạm Minh Giản, Nguyễn Thị Tuyết Hạnh, Đặng Thị Thu Liễu, Bối cảnh và những yêu cầu cơ bản đối với người cán bộ quản lý trường trung học phổ thông trong giai đoạn hiện nay , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 22 (2016): Phần A - Khoa học Xã hội và Nhân văn
- Đặng Quốc Bảo, Nguyễn Văn Đệ, Phạm Minh Giản, Đọc nội dung “Hồ Chí Minh - Nhà giáo dục đi trước thời đại” của Trần Văn Nhung: những cộng hưởng và liên tưởng , Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp: Số 19 (2016): Phần A - Khoa học Xã hội và Nhân văn