Teaching three-line conic topic Maths 10 toward connecting maths with practice
Main Article Content
Abstract
Dạy học kết nối Toán học với thực tiễn có một ý nghĩa hết sức quan trọng, thực hiện tốt vấn đề này sẽ tạo động cơ hứng thú học tập cho người học, góp phần phát triển phẩm chất, năng lực, đặc biệt là năng lực vận dụng Toán học vào thực tiễn. Chủ đề ba đường conic với yêu cầu cần đạt mang tính thực tiễn cao chiếm phần lớn trong chủ đề ba đường conic. Bài viết đề xuất một số biện pháp tăng cường kết nối Toán học với thực tiễn trong dạy học chủ đề Ba đường conic - Toán 10 cho học sinh ở trường trung học phổ thông.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Connection, connecting mathematics with practice, measures, three - conic topic
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2023). Tài liệu hướng dẫn bồi dưỡng giáo viên phổ thông mô đun 2 – Bồi dưỡng trực tiếp. Thành phố Hồ Chí Minh.
Đỗ, Đ. T., Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., Phạm, M. P. & Phạm, H. Q., (2022). Toán 10 - Tập 2. Bộ sách cánh diều. NXB Đại học Sư phạm.
Hà, H. K., Cung, T. A., Trần, V. T., Đặng, H. T., Hạ, V. A., Trần, M. C., Phan, T. H. D., Nguyễn, Đ. Đ., Phạm, H. H., Đặng, Đ. H., Phan, T. H., Nguyễn, T. K. S., Dương, A. T., & Nguyễn, C. G. V., (2021). Toán 10 – Tập 2. Bộ sách kết nối tri thức với cuộc sống. NXB Giáo dục Việt Nam.
Hoàng, P. (2003). Từ điển Tiếng Việt. NXB Hồng Đức.
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the source of Learning and Development. Englewood Cliffs, New Jersey, Prentice Hall.
Nguyễn, T, T., Trịnh, T. P. T., & Phạm, A. G. (2020). Phân tích sách giáo khoa môn toán dựa trên lí thuyết giáo dục toán thực (Realistic Mathematics Education) và một số khuyến nghị. HNUE Journal of Science. Educational Sciences, 65(7), 136-149. DOI: 10.18173/2354-1075.2020-0085.
Nguyễn, B. K (2002). Phương pháp dạy học môn toán. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
Nguyễn, C. T (2001). Tuyển tập tác phẩm, tự giáo dục, tự học, tự nghiên cứu, tập 1, NXB Đại học sư phạm Hà Nội.
Nguyễn, P. L (2016). Phương pháp nghiên cứu giáo dục. NXB Đại học Cần Thơ.
Nguyễn, P. L (2019). Các lí thuyết dạy học hiện đại trong giáo dục Toán học. NXB Đại học Cần Thơ.
Most read articles by the same author(s)
- Duong Hoang Nguyen, Thi Thu Thao Duong, Setting the scenes in triangle chapter for mathematical problem - solving capacity for grade 7 students , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 02S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Duong Hoang Nguyen, Thi Ngoc Hanh Nguyen, Some measures to develop reasoning-thinking competence for grade 12 students through teaching volume of polyhedron , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 02S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Assoc. Prof. Dr. Duong Hoang Nguyen, Xuan Nam Tran, Some measures to develop the mathematical thinking and reasoning abilities of 10th-grade students in teaching the topic “Coordinate geometry in the plane” , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Duong Hoang Nguyen, Van Quan Pham, Development of functional thinking for students through teaching chapter "Expliance functions, code functions and logarit functions” - Calculus 12 , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Xuan Mai Nguyen, Duong Hoang Nguyen, Some methods improving students’ competency of analyzing for maths solutions via teaching the lesson theme of coordinate plane method - grade 10 Geometry , Dong Thap University Journal of Science: No. 27 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- PGS. TS Duong Hoang Nguyen, Thi Nhu Nguyet Trang, Developing practical problem-solving competence through teaching the topic of quantitative in triangle and vector – grade 10 mathematics , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Phó Giáo sư Duong Hoang Nguyen, Thi Hong Hanh Doan, Developing students’ algorithmic thinking in teaching the topics of number sequences, additive progressions and multiplication progressions – Math 11 , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Duong Hoang Nguyen, Văn Út Nguyễn, Some measures to create knowledge mobile capacity for excellent grade 12 students in teaching solution of exercises chapter "Primitives, calculus, and applications" , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thanh Tam Le, PGS, TS Dương Hoàng Nguyễn, Applying experiential learning theory in teaching the concept “Triangular primarism” (Math 7) , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 02S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Anh Tuan Phan, Current tuition of higher vocational education in Viet Nam , Dong Thap University Journal of Science: No. 27 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities