Developing 3rd graders’ practical problem-solving competences through teaching of numerical and calculation contents

Thi Kieu Nguyen1, , Thanh Sơn Nguyen2
1 Department of Elementary Education – Preschool, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Post-graduate student, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Teaching mathematics with practical applications is one of the viewpoints in the general education program of Mathematics. In teaching, teachers organize learning activities for students to connect mathematical knowledge to reality in many different forms such as experiential activities, practice, mathematic exercises, etc. This approach connects mathematic knowledge with reality through mathematic exercises solving with practical elements is the key point. Current, teaching to apply mathematical knowledge to solve practical problems through math exercises solving is still quite limited, due to many different reasons depending a lot on the students' competences. This article presents basic issues related to solve practical problems competences of students. Then, it proposes some teaching measures to develop these competences among students. The article contributes to teaching and learning to develop students' competences.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018). Chương trình Giáo dục Phổ thông môn Toán, ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018, Hà Nội, Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo.
Đỗ, T. T. (2017). Vận dụng quan điểm hoạt động trong dạy học góp phần phát triển năng lực giải Toán cho sinh viên sư phạm Toán, Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt (Kỳ 2, tháng 10), tr.160-163.
Polya, G. (1997). Giải một bài toán như thế nào. Hồ Thuần - Bùi Tường dịch, NXB Giáo dục.
Lê, T. T., Phạm, A. G., & Nguyễn, T. T. (2021). Vận dụng lý thuyết giáo dục toán thực (realistics mathematics education) trong dạy học: một số thách thức, nguyên tắc và khuyến nghị. Tạp chí Giáo dục, số 494 (kì 2-01/2021), tr 37-43.
Nguyễn, B. K. 2015. Phương pháp dạy học môn toán. NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.
Nguyễn, T. H. T. 2002. Rèn luyện năng lực giải toán theo hướng phát hiện và giải quyết vấn đề một cách sáng tạo cho HS khá, giỏi trường trung học phổ thông (qua dạy học giải phương trình bậc hai - phương trình lượng giác). Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Viện Khoa học Giáo dục.
Nguyễn, N. G., Nguyễn, T. T., Phạm, T. T. N., & Hà, N. M. (2024). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho HS thông qua giải bài toán thực tế ở lớp 9. Tạp chí Giáo dục, 24 (8), tr 23-27.
Nguyễn, T. T., & Phạm, T. H. T. (2016). Phát triển năng lực vận dụng toán học vào thực tế cho HS thông qua dạy học thực hành. Tạp chí giáo dục, Số 319, tháng 10 năm 2016.
Trần, N. D. (Tổng chủ biên), Khúc, T. C., Đinh, T. X. D., Nguyễn, K. Đ., Đinh, T. K. L., & Huỳnh, T. K. T. (2022). Toán 3. Tập 1, Tập 2, NXB Giáo dục Việt Nam.