Measures to manage self-assessment activities in education quality accreditation of primary schools in Can Giuoc district, Long An province

Trong Nam Phan1, , Tran Nghia Ngo2
1 Research Affairs Office, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Self-assessment activities in education quality accreditation is to ensure and improve the quality of education in primary schools. This paper analyzes the current management practices of self-assessment activities in primary schools in Can Giuoc district, Long An province, focusing on administrators' and teachers' awareness, implementation processes, and influencing factors. The study reveals several limitations: a portion of administrators and teachers lack a comprehensive understanding of the objectives, content, and processes of self-assessment; collective school efforts are underutilized; planning and resource allocation are inconsistent; teaching facilities and equipment fail to meet current demands; collaboration between schools, families, and society is insufficient; and professional inspection lacks depth, resulting in incomplete adherence to evaluation criteria.

Accordingly, the paper proposes five management measures: Raising awareness among administrators and teachers regarding the roles, objectives, and content of self-assessment; Regularly and effectively implementing self-assessment activities in alignment with established standards; Directing evaluations of criteria with accuracy and relevance; Harnessing collective efforts within schools to foster consensus and coordination; Effectively leveraging external resources to enhance facilities and conditions for self-assessment. These measures aim to optimize the self-assessment effectiveness, foster continuous improvement in education quality, and contribute to the successful implementation of comprehensive education reform in the region.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Thông tư số 17/2018/TT-BGDĐT ngày 22/08/2018 về việc ban hành quy định về kiểm định chất lượng giáo dục và công nhận đạt chuẩn quốc gia đối với trường trung học cơ sở, trường trung học phổ thông và trường trung học phổ thông có nhiều cấp học.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Hướng dẫn số 5932/BGDĐT-QLCL ngày 28/12/2018 về việc hướng dẫn tự đánh giá và đánh giá ngoài cơ sở giáo dục phổ thông.
Đàm, T. L. (2023). Một số kỹ thuật trong viết báo cáo tự đánh giá ở các trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 26, 25-28. https://doi.org/10.52714/dthu.26.6.2017.467.
Đỗ, Đ. T., & Nguyễn, Q. A. (2024). Quản lý hoạt động tự đánh giá trong kiểm định chất lượng giáo dục tại một số trường trung học phổ thông công lập quận Gò Vấp, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp Chí Giáo dục, 23(Số đặc biệt 11), 117–121. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1410.
Lê, H. C., & Đỗ, N. B. (2024). Thực trạng quản lý hoạt động tự đánh giá trong kiểm định chất lượng giáo dục ở các trường trung học cơ sở thành phố Mỹ Tho, tỉnh Tiền Giang. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 13 (03S), 253-264. https://doi.org/10.52714/dthu.13.03S.2024.1424.
Lê, T. D. (2023). Thực trạng quản lý hoạt động tự đánh giá trường tiểu học ở thị xã Bình Minh, tỉnh Vĩnh Long. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 12 (02S), 59-68. https://doi.org/10.52714/dthu.12.02S.2023.1084.
Thắng, N. M., & Thắng, N. T. (2021). Một số giải pháp nhằm nâng cao hiệu quả quản lý hoạt động tự đánh giá các trường trung học phổ thông huyện quảng hòa, tỉnh cao bằng. TNU Journal of Science and Technology, 226(18), 147-154. DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.5288.

Most read articles by the same author(s)