Measures to manage national cultural identity education activities for Khmer students in ethnic minority boarding schools in Soc Trang province 

Trong Nam Phan1, , Sung Tran2
1 Research Affairs Office, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

The education of cultural identity for Khmer students in ethnic minority boarding schools plays a crucial role in preserving and promoting traditional cultural values, contributing to the comprehensive development of students. This article analyzes the current state of organizing and managing these activities in schools in Soc Trang province. It highlighs key limitations such as: education plans incomprehensive due to a lack of specialized teachers and appropriate learning materials; inadequacies in educational organization, particularly in collaborating with cultural organizations and inviting artisans and experts to participate in teaching; unsynchronized direction, as the mobilization of external resources remains limited and management decentralization lacks specificity; incomplete inspection and assessment due to insufficient involvement of parents, students, and the community; and uneven resource management, with insufficient focus on cooperation with cultural agencies and artisans.

The article proposes management measures such as developing plans for Khmer cultural identity education, fostering teachers, organizing experiential activities, developing learning materials, strengthening cooperation with the community, creating policies to encourage students to preserve culture, conducting periodic inspections and evaluations, and applying digital technology in Khmer cultural identity education. These measures aim to enhance cultural education, preserve and promote Khmer cultural identity, and comprehensively develop students' competencies and qualities.

Article Details

References

Chu, V. B. T., & Vũ, T. M. (2024). Giáo dục bảo tồn, phát huy bản sắc văn hóa truyền thống của các dân tộc thiểu số tại chỗ ở tỉnh Đắk Lắk - Thực trạng và những vấn đề đặt ra. Tạp chí Nghiên cứu Khoa học và Phát triển, 3(3), 61-70. https://doi.org/10.58902/tcnckhpt.v3i3.172.
Nguyễn, M. T., Đinh, C. C., & Lê, T. Q. L. (2023). Quản lý hoạt động giáo dục văn hóa truyền thống cho học sinh trung học cơ sở. Tạp chí Khoa học và Giáo dục. Truy cập từ https://doi.org/10.34238/tnu-jst.9399.
Nguyễn, T. H. P. (2023a). Tìm hiểu sự giống - khác giữa lễ hội dân gian của người Khmer An Giang và người Khmer Sóc Trăng. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 28, 55-60. https://doi.org/10.52714/dthu.28.10.2017.510.
Nguyễn, T. T. H. (2023b). Vai trò giáo dục văn hóa dân tộc của nhà chùa Khmer Nam Bộ. HIU Journal of Science, 23, 43–50. https://doi.org/10.59294/HIUJS.23.2023.337.
Nguyễn, V. N., Nguyễn, M. H., Nguyễn, P. M. H., Phạm, H. A. P., Lưu, T. M. C., Nguyễn, M. P., & Lâm, M. N. (2024). Sử dụng thực tế ảo tăng cường (AR) về di sản văn hóa Việt Nam để kiểm tra, đánh giá kết quả học tập của học sinh trong dạy học lịch sử dân tộc ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 24(đặc biệt 7), 79-83. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2317.
Nguyễn, T. K. T. (2024). Dạy học truyện dân gian Khmer cho sinh viên Trường Đại học Trà Vinh theo thi pháp học. Tạp chí Giáo dục, 24(đặc biệt 7), 164-170. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2337.
Trần, T. Y. (2021). Giáo dục song ngữ trên cơ sở tiếng mẹ đẻ ở vùng dân tộc thiểu số trong bối cảnh đổi mới - Nghiên cứu trường hợp tại Lào Cai và An Giang. Tạp chí Giáo dục, 501(1), 6-11. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/116.
Trịnh, T. P. T., Bùi, T. N., & Nguyễn, N. V. (2023). Tổ chức hoạt động giáo dục STEM trong dạy học môn Toán ở trường phổ thông gắn với bảo vệ, phát huy giá trị văn hoá dân tộc. Tạp chí Giáo dục, 23(12), 5-11. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/802.

Most read articles by the same author(s)