Designing "The product of a number with a vector" for interdisciplinary integrated teaching

Xuan Mai Vo1, , Thi Cam Giang Nguyen2,3
1 Faculty of Mathematics - Information Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Vietnam
2 Post – graduate student, Dong Thap University, Vietnam
3 Math Team, Duong Diem High School, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Integrated teaching to enhance teaching quality and build students' potential is of great importance in modern education, particularly as outlined in the 2018 General Education Program. In general school math teaching, it is essential to design integrated teaching situations and assess how well this approach works so that teachers can clearly define learning activities connecting different subjects. This study focuses on creating a teaching situation for the lesson "The product of a number with a vector" on the topic of Vector in the 10th-grade math program for interdisciplinary integrated teaching, helping students make connections between their understanding of mathematics and physics. The research results show that this approach helps promote initiative and stimulates students' active participation in learning activities. Furthermore, combining knowledge between subjects improves their comprehension of the relationship between mathematics and natural phenomena more deeply, thereby enhancing their ability to apply understanding to solve both interdisciplinary and real-life problems.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2014). Tài liệu tập huấn “Dạy học Tích hợp ở trường THCS và THPT”, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông- Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán ((ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Dương, T. S. (2002). Phương thức và nguyên tắc tích hợp các môn học nhằm nâng cao chất lượng giáo dục và đào tạo. Tạp chí giáo dục, 26, 21- 22.
Đào, T. M. (2018). Tích hợp tri thức toán học với vật lí trong dạy học môn toán ở trường THPT. Trường ĐHSP Thái Nguyên.
Đỗ, Đ. T., & Đỗ, T. Đ. (2016). Dạy học tích hợp trong môn Toán ở trường Phổ thông. Tạp chí Khoa học giáo dục, 129, 15-19.
Đỗ, H. T. (2015). Nghiên cứu dạy học tích hợp liên môn: Những yêu cầu đặt ra trong việc xây dựng, lựa chọn nội dung và tổ chức dạy học. Tạp chí Khoa học ĐHQGHN, 31, 44- 51.
Đỗ, N. T. (2016). Tích hợp trong Chương trình Giáo dục phổ thông mới, Kỉ yếu Hội thảo chuyên đề về “Tích hợp trong việc biên soạn sách giáo khoa theo định hướng phát triển năng lực”, NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, B. K. (2015). Phương pháp dạy học môn Toán, NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, P. L. (2006). Nâng cao hiệu quả DH môn giải tích trong nhà trường trung học phổ thông theo hướng tiếp cận một số vấn đề của phương pháp luận toán học. Trường Đại học Vinh, Viêt Nam.
Nguyễn, T. S. (2017). Xây dựng chủ đề tích hợp trong dạy học môn Toán ở trường trung học phổ thông. Viện Khoa học Giáo dục, Việt Nam.
Nguyễn, V. B. (2015). Quy trình xây dựng chủ đề tích hợp về khoa học tự nhiên, Tạp chí Khoa học số 2, Đại học Sư phạm Hà Nội, 60, 61- 66.
Phan, T. N. (2005). Dạy học và phương pháp dạy học trong nhà trường, NXB Đại học Sư phạm.
Trần, B. H. (2002). Những đặc trưng của phương pháp dạy học tích cực. Tạp chí giáo dục, Số 32, 26-28.

Most read articles by the same author(s)