Organizing practical and experiential activities in grade 8 Mathematics teaching
Main Article Content
Abstract
This paper focuses on organizing practical and experiential activities in Grade 8 Mathematics, aligned with the 2018 General Education Curriculum and the 2018 Mathematics Curriculum in Vietnam. Based on theoretical foundations and teaching practice analysis, the paper proposes a seven-step process for designing experiential learning activities, integrating David Kolb’s experiential learning theory into mathematics instruction. The model is illustrated through the topic “Applying Similar Triangles to Indirectly Measure Height”. Thus, it enables students to apply mathematical knowledge to real-life contexts, and to develop logical thinking, problem-solving skills, teamwork, and creativity. The model proves feasible and appropriate for general school settings, contributing to the innovation of mathematics teaching methods in a competency-based approach.
Keywords
2018 General Education Curriculum, Height Measurement, Practical and Experiential Activities, Similar Triangles, Grade 8 Mathematics, Organization.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018b). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán 2018 (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Dewey, J. (2012). Kinh nghiệm và Giáo dục (người dịch: Phạm Anh Tuấn). NXB Trẻ.
Đào, T. B. (2019). Thiết kế và tổ chức hoạt động thực hành và trải nghiệm toán học trong dạy học toán 10 trung học phổ thông. Luận văn Thạc sĩ Khoa học Giáo dục. Đại học Sư phạm Thái Nguyên
Đặng, T. H. (2020). Tổ chức một số HĐTN trong dạy học môn Toán cho HS tiểu học. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 2 tháng 5, 55-60
Đỗ, Đ. T. (Chủ biên), Đỗ, T. Đ., Nguyễn, H. A., Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., & Phạm, S. N. Hướng dẫn dạy học môn Toán Trung học cơ sở theo Chương trình giáo dục phổ thông mới (2019). Hà Nội: NXB Đại học sư phạm.
Hoàng, P. (2003). Từ điển Tiếng Việt. Đà Nẵng: NXB Đà Nẵng
Kolb, D. (1984). Experiential Learning: Experience as the source of learning and development, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Mai, T. H. (2023). Thiết kế và tổ chức hoạt động thực hành trải nghiệm trong dạy học chủ đề hệ thức lượng trong tam giác vuông cho học sinh lớp 9. Luận văn Thạc sĩ Khoa học Giáo dục. Đại học Sài Gòn.
Nguyễn, H. T. (2020). Tổ chức hoạt động trải nghiệm trong dạy học môn toán ở trường trung học cơ sở. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục. Trường Đại học Sư phạm, Đại học Thái Nguyên.
Nguyễn, T. T. M., & Nguyễn, T. K. (2022). Biện pháp tổ chức hoạt động thực hành và trải nghiệm trong dạy học môn Toán ở tiểu học. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 11(1), 12-19.
Trần, N. D. (Tổng Chủ biên), Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A. (Đồng chủ biên), Nguyễn, C., Nguyễn, V. H., Ngô, H. L., & Huỳnh, N. T. (2023). Sách giáo khoa Toán 8 (tập 2) - Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần, N. D. (Tổng Chủ biên), Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A. (Đồng chủ biên), Nguyễn, C., Nguyễn, V. H., Ngô, H. L., & Huỳnh, N. T. (2023). Sách giáo viên Toán 8 - Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Most read articles by the same author(s)
- Duong Hoang Nguyen, Thi Thu Thao Duong, Setting the scenes in triangle chapter for mathematical problem - solving capacity for grade 7 students , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 02S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Duong Hoang Nguyen, Thi Ngoc Hanh Nguyen, Some measures to develop reasoning-thinking competence for grade 12 students through teaching volume of polyhedron , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 02S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Nhu Nguyet Trang, PGS. TS Duong Hoang Nguyen, Developing practical problem-solving competence through teaching the topic of quantitative in triangle and vector – grade 10 mathematics , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Xuan Nam Tran, Assoc. Prof. Dr. Duong Hoang Nguyen, Some measures to develop the mathematical thinking and reasoning abilities of 10th-grade students in teaching the topic “Coordinate geometry in the plane” , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Van Quan Pham, Duong Hoang Nguyen, Development of functional thinking for students through teaching chapter "Expliance functions, code functions and logarit functions” - Calculus 12 , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thanh Tam Le, PGS, TS Dương Hoàng Nguyễn, Applying experiential learning theory in teaching the concept “Triangular primarism” (Math 7) , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 02S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Hong Hanh Doan, Phó Giáo sư Duong Hoang Nguyen, Developing students’ algorithmic thinking in teaching the topics of number sequences, additive progressions and multiplication progressions – Math 11 , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Xuan Mai Nguyen, Duong Hoang Nguyen, Some methods improving students’ competency of analyzing for maths solutions via teaching the lesson theme of coordinate plane method - grade 10 Geometry , Dong Thap University Journal of Science: No. 27 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Assoc. Prof. Dr. Duong Hoang Nguyen, Cử nhân khoa học Anh Tuan Phan, Teaching three-line conic topic Maths 10 toward connecting maths with practice , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Văn Út Nguyễn, Duong Hoang Nguyen, Some measures to create knowledge mobile capacity for excellent grade 12 students in teaching solution of exercises chapter "Primitives, calculus, and applications" , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)