Organizing practical and experiential activities in grade 8 Mathematics teaching

Duong Hoang Nguyen1, Dang Xuan An Nguyen2,3,
1 Faculty of Mathematics - Information Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Vietnam
2 Math Team, Phan Van Ba Primary and Secondary School, Vietnam
3 Post-graduate student, Dong Thap University, Vietnam

Main Article Content

Abstract

This paper focuses on organizing practical and experiential activities in Grade 8 Mathematics, aligned with the 2018 General Education Curriculum and the 2018 Mathematics Curriculum in Vietnam. Based on theoretical foundations and teaching practice analysis, the paper proposes a seven-step process for designing experiential learning activities, integrating David Kolb’s experiential learning theory into mathematics instruction. The model is illustrated through the topic “Applying Similar Triangles to Indirectly Measure Height”. Thus, it enables students to apply mathematical knowledge to real-life contexts, and to develop logical thinking, problem-solving skills, teamwork, and creativity. The model proves feasible and appropriate for general school settings, contributing to the innovation of mathematics teaching methods in a competency-based approach.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ Giáo dục và Đào tạo)
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018b). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán 2018 (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Dewey, J. (2012). Kinh nghiệm và Giáo dục (người dịch: Phạm Anh Tuấn). NXB Trẻ.
Đào, T. B. (2019). Thiết kế và tổ chức hoạt động thực hành và trải nghiệm toán học trong dạy học toán 10 trung học phổ thông. Luận văn Thạc sĩ Khoa học Giáo dục. Đại học Sư phạm Thái Nguyên
Đặng, T. H. (2020). Tổ chức một số HĐTN trong dạy học môn Toán cho HS tiểu học. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 2 tháng 5, 55-60
Đỗ, Đ. T. (Chủ biên), Đỗ, T. Đ., Nguyễn, H. A., Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., & Phạm, S. N. Hướng dẫn dạy học môn Toán Trung học cơ sở theo Chương trình giáo dục phổ thông mới (2019). Hà Nội: NXB Đại học sư phạm.
Hoàng, P. (2003). Từ điển Tiếng Việt. Đà Nẵng: NXB Đà Nẵng
Kolb, D. (1984). Experiential Learning: Experience as the source of learning and development, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Mai, T. H. (2023). Thiết kế và tổ chức hoạt động thực hành trải nghiệm trong dạy học chủ đề hệ thức lượng trong tam giác vuông cho học sinh lớp 9. Luận văn Thạc sĩ Khoa học Giáo dục. Đại học Sài Gòn.
Nguyễn, H. T. (2020). Tổ chức hoạt động trải nghiệm trong dạy học môn toán ở trường trung học cơ sở. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục. Trường Đại học Sư phạm, Đại học Thái Nguyên.
Nguyễn, T. T. M., & Nguyễn, T. K. (2022). Biện pháp tổ chức hoạt động thực hành và trải nghiệm trong dạy học môn Toán ở tiểu học. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 11(1), 12-19.
Trần, N. D. (Tổng Chủ biên), Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A. (Đồng chủ biên), Nguyễn, C., Nguyễn, V. H., Ngô, H. L., & Huỳnh, N. T. (2023). Sách giáo khoa Toán 8 (tập 2) - Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần, N. D. (Tổng Chủ biên), Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A. (Đồng chủ biên), Nguyễn, C., Nguyễn, V. H., Ngô, H. L., & Huỳnh, N. T. (2023). Sách giáo viên Toán 8 - Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>